Нов удар за Boeing. Китай купува 300 самолета от Airbus
Европейският авиопроизводител Airbus договори сделка за 35 млрд. долара с Китай по време на посещението на китайския президент Си Дзинпин в Париж.
Това е поредният удар за американския им конкурент Boeing, който продължава да се бори с последствията от "приземяването" на бестселъра 737 MAX, пише Bloomberg.
Гигантската поръчка от Китай включва 290 броя от тяснофюзелажния модел A320 и 10 броя от широкофюзелажния A350. Базираната в Тулуза компания обяви, че сделката е договорена в понеделник.
Тя е два пъти по-голяма от тази, договорена от френския президент Еманюел Макрон по време на посещението му в Пекин през януари 2018 г.
Поръчката към Airbus идва на фона на проблемите на техните конкуренти от Boeing. Тяснофюзелаажният модел 737 MAX бе свален от експоатация заради двата фатални инцидента в Етиопия и Индонезия, които се случиха в рамките на пет месеца, припомня изданието.
Американският авиопроизводител се бори и с последствията от търговския конфликт между САЩ и Китай, който също се отразява негативно на продажбите в Поднебесната империя. Airbus, от своя страна, се възползва от ситуацията и отправи предложение към властите в Пекин за разширяване на производствената си линия в китайския град Тяндзин.
Китай се превърна в най-важния пазар за самолетните производители, а основната причина за това е постоянно нарастващият брой на представителите на средната класа, които пътуват все повече и повече.
До този момент страната се опитваше да поддържа баланс между водещите доставчици на авиотехника в лицето на Boeing и Airbus, тъй като основната цел бе привличането на производствените им бази на китайска територия.
Позициите на компанията от Чикаго обаче бяха сериозно подкопани след идването на власт на Доналд Тръмп и неговата доктрина за намаляване на търговските дисбаланси.
"Всичко това е част от голямата дискусия за външната търговия. За Китай би било самоубийствено да наложи митнически тарифи на Beoing, но има други механизми, с които страната може да изпрати послание до Вашингтон", смята анализаторът от Vertical Research Partners Роб Сталард, цитиран от Bloomberg.
Пъррвоначално обявените параметри на сделката между Париж и Пекин бяха в диапазона около 18 млрд. долара. До реално подписване на договор обаче така и не се стигна, въпреки последвалата втора визита на Макрон в Китай през юни 2018 г. и делегацията от представители на Airbus в китайската столица през септември, припомня изданието.
Последният вариант, договорен тази седмица, включва както машини с новия двигател на Airbus, известен като NEO (от англ. - new engine option), така и класическите CEO версии на моделите A319, A320 и A321.
Повечето самолети обаче ще са от типа A320neo и A321neo. В Китай обикновено се поръчват големи пакети от летателни апарати, които впоследствие се разпределят вътрешно между авиокомпаниите.
Актуалната версия A320neo се продава на цена от 110.6 млн. долара без отстъпките, докато "големият брат" A350-900 струва 317.4 млн. долара.
Новият изпълнителен директор на Airbus Гийом Фори уточни, че производството на новите машини ще се осъществява успоредно в Европа и в Тяндзин. Той определи сделката като "жест на доверие", а президентът Макрон я нарече "отличен сигнал".
Прогнозите на Airbus, цитирани от Bloomberg, показват, че в следващите 20 години Китай ще има нужда от 7 400 нови пътнически самолета, с което ще заеме дел от 20% на световния пазар.
Китайската поръчка дава много добър старт и на самия Гийом Фори, който официално ще поеме поста на главен изпълнителен директор от Том Ендерс през април. 2019 г. започна сравнително слабо за европейския авиопроизводител, който отчете само четири нови поръчки за първите два месеца на годината.
В същото време Китай се опитва да изключи проблемния модел на Boeing 737 MAX от списъка на стоките, които ще бъдат договорени за внос от САЩ в рамките на бъдещото китайско-американско търговско споразумение.
Въпреки новината за сделката, книжата на Airbus поевтиняха с 0.5% на борсата в Париж, докато тези на Boeing добавиха 2.3%. Пазарната капитализация на европейския авиопроизводител към момента възлиза на 89 млрд. евро, докато тази на компанията от Чикаго е на стойност 204 млрд. долара (малко над 180 млрд. евро).