Дигиталната трансформация променя правилата на играта
Дигиталната трансфoрмация в процесите по света е синоним на епохата, в която живеем. Само за няколко десетилетия правилата в бизнеса и обществото се измениха под натиска на иновациите и новите технологии.
Това носи както обещание за устойчив растеж, така и нуждата за приспособяване и преосмисляне на традиционните бизнес модели в света на предприемачеството. Около тази теза размишляваха лекторите, участвали в панел techНологии на успеха в рамките на 10-ото юбилейно издание на икономическия форум „Шумът на парите“, организиран от Profit.bg.
"Днес наблюдаваме сливане на физическия, биологическия и цифровия свят. Говори се, че сме на прага на четвъртата индустриална революция. В тази връзка и държавите, и компаниите трябва да преосмислят начина, по който правят бизнес и по който работят", посочи Цветан Алексиев, главен изпълнителен директор на Сирма Груп Холдинг.
По думите на Алексиев, технологиите, като изкуствен интелект, не означават, че светът трябва да се откаже от човешкия интелект. „Напротив, той става все по-ценен ресурс“, добави той.
Преди 13 години, когато навлязох в бизнеса с технологии, имаше мрежови интернет, а под смартфон се разбираше Nokia. Тогава все още не се говореше за днешните компании и телефони. Дигиталната трансформация донесе не само Viber, но и умния дом, мобилния интернет, дава ни възможност да бъдем много по-информирани, предоставя повече възможности. Това заяви Атанас Райков, генерален директор Бизнес развитие на Viber за Източна Европа, Близкия изток и Северна Африка.
По думите му благодарение на новите технологии, приложения и данни, дори и по-малка компания или бизнес може да се развие по-бързо. Според него, в наши дни е вече много по-важно не какво се сервира на готово на потребителите, а начина, по който те го възприемат.
Райков е оптимист по отношение на младите кадри, които имат желание да се развиват в България, стига да получат правилно предложение.
Историята на интернет в България започна преди около 23 г., когато докарахме първия комерсиален интернет в тази част на света и беше страхотен успех от самото начало, посочи Невен Дилков, основател на Нетера, добавяйки, че у нас има условия, които поощряват този бизнес. По думите му, стратегическото местоположение на България носи позитиви в процеса на дигиталната трансформация.
„Оттук минават трафиците за целия Близък изток и част от трафиците за бившите Съветски републики и за държавите зад тях. Това допълнително носи предимства на България като географско продължение и на българския бизнес, който се възползва и работи, за да предоставя цялата тази структура“, каза Дилков.
Според него, изкуственият интелект няма как да конкурира човешките качества. „Най-големият проблем в света не е какво ще стане с изкуствения интелект, а какво ще стане с естествения интелект, или по-скоро липсата му“, добави той.
През последните 25 години ситуацията се прoмени много в резултат на развитието на технологии. Само през последните няколко години у нас се наблюдава ръст от 15-17% в софтуерния бизнес, посочи Ивайло Славов, съосновател и изпълнителен директор на BULPROS.
„Доскоро ни липсваше глобалната свързаност, а сега, когато я има, означава, че днес няма граници. Ако човек има идеи за нещо, може да го развие. Ето защо и ние се фокусираме към дигиталната трансформация изцяло“, каза Славов.
Това, че новите технологии отварят вратата за навлизане на много нови играчи на пазара, прави задължително предприемачите да са наясно с основните фундаленти на бизнеса, така че да ги прилагат в съчетание с иновациите, тъй като технологиите сами по себе си не носят решение на проблемите. Това стана ясно от думите на Мартин Петров, член на борда на директорите на Sportal Media Group.
„Има основополагащи концепции в бизнеса и те остават независими от технологиите“, посочи той, добавяйки, че в миналото ентусиазмът е можел да компенсира липсата на подготовка, но в наши дни правото на грешки е ограничено до минимум.
На сходно мнение е и Боян Москов, собственик на компанията за дигитален маркетинг Interactive Orb. Според него, основните правила в маркетинга не бива да се загърбват за сметка на тенденции, които са актуални в конкретен момент.
В наши дни да започнеш бизнес е по-лесно от всякога, което насища пазара с участници, респективно увеличава конкуренцията, посочи той. Така, при все навлизането на новите технологии, успехът на дадено бизнес начинание зависи от доброто познаване на основните, а не толкова от тенденциите, котио са модерни в момента.