С оглед последните големи IPO процедури в САЩ, Uber по-скоро би трябвало да листне себе си като компания за доставки на храна под формата на Uber Eats, отколкото като компания, предлагаща транспорт от точка А до точка Б.

Lyft - конкурентите на Uber, обявиха финансовите си резултати за първи път, откакто са публична компания.

Книжата на дружеството се търгуват на цена от около 61 долара, което е 15% под цената, на която се предлагаха акциите по време на IPO-то.

За разлика от Lyft, Beyond Meat – компания, производител на бургери от „месо”, създадено на растителна основа, която реализира IPO през миналата седмица, се радва на чудесен дебют на борсата, след като акциите й поскъпнаха над три пъти спрямо цената, предложена по време на IPO-то.

Beyond Meat не е единственият еднорог (компания с оценка над 1 млрд. долара), който се радва на успешно IPO.

Платформата за споделяне на изображение Pinterest отчита ръст от 50% в цената на книжата си, откакто дебютира на борсата, докато акциите на компанията за видео конферентни разговори Zoom и фирмата за облачни услуги PagerDuty са поскъпнали двойно.

Но Uber, чиято емисия акции ще дебютира на борсата в Ню Йорк в петък тази седмица, навярно няма как да се сравнява с тези компании, тъй като ще бъде разглеждан през призмата на конкурентите от Lyft.

А това може да не е добра новина за Uber, пише CNN.

Според анализатор от Wedbush, акциите на Lyft са като „катастрофирал влак”, откакто бяха предложени в рамките на IPO.

Не съдете IPO-то по първите му няколко месеца

Независимо какво ще стане в петък, би било грешка да се отписват акциите на Uber в дългосрочен план.

Нека вземем за пример Facebook.

Книжата на социалната мрежа поевтиняха с над 50% в първите 4 месеца след IPO-то, реализирано през май 2012 г.

Но Facebook, въпреки всички проблеми около компанията, се възстанови повече от впечатляващо, като понастоящем е една от най-скъпите компании в света с пазарна капитализация в размер на 550 млрд. долара.

Имайки предвид това, анализаторите от Wedbush посочват в доклад, че Uber може да се превърне в „Amazon на транспорта”, като един ден компанията може да бъде споменава редом до така наречените FAANG дружества, а именно Facebook, Amazon, Apple, Netflix и Google.

Шофьори на Uber: Споделената икономика експлоатира хоратаКомпанията за споделено пътуване Uber ще направи дебют на капиталовите пазари в края на тази седмица. На фона на това, водачите на компанията решиха да „отпразнуват” излизането на борсата с масови протести в САЩ

Други анализатори обаче са притеснени, тъй като настоящото струпване на големи IPO-та може да се окаже повторение на дор-ком балона, наблюдаван в началото на този век.

Печалбите имат значение, дори за еднорозите

Lyft обяви загуба, която е по-голяма от очакванията, в размер на 1.1 млрд. долара за първото тримесечие. Това идва след загуба в размер на 910 млн. долара през 2018 година.

Uber отчита дори по-големи загуби, а няколко други еднорози, които ще дебютират на борсата през тази година, като WeWork и Slack, също са на червено.

Много от тези технологични компании се опитват да наберат капитал от борсата преди 2020 г., тъй като тогава се очаква икономическо забавяне, посочва Даниел Морган, портфолио мениджър в Synovus Trust Company.

Google и Facebook бяха печеливши компании, преди да станат публични, като това е една от причините за големия им успех на борсата.

Uber и Lyft наподобяват по-скоро Snap, която изпитваше затруднения 2 години преди IPO-то си, след което влезе в линията на Google и Facebook.