Следващата битка на президента на САЩ Доналд Тръмп на търговския фронт може да включва налагането на по-високи мита върху вносните автомобили от Европа.

Това обаче няма да е крайната цел на Белия дом, смята икономистът от Bank of America Merrill Lynch Дейвид Хоунър.

Вместо това, подобен ход може да се окаже “Троянски кон” за по-голяма сделка в сферата на селското стопанство, твърди Хоунър.

След като Тръмп наложи по-високи мита на китайските стоки, всички погледи се насочват към потенциална търговска война между САЩ и Европа. Президентът заплаши още миналата година, че ще наложи 25% мита върху вноса на коли от Европейския съюз.

Засега това не се е случило, но се очаква да бъде взето решение за вноса на автомобили от Европа до 18 май.

Според Хоунър обаче на Белия дом му предстои труден път.

“Смятаме, че ще има поне един опит от страна на САЩ да се постигнат някакви отстъпки от страна на Европа. Ще бъде много трудно, особено ако Тръмп всъщност започне дискусията за селското стопанство,” казва Хоунър пред CNBC.

“Някои хора твърдят, че митата върху автомобилния внос може всъщност да са Троянски кон за започването на преговори относно селското стопанство, защото това е сферата, където е наистина големият бизнес между САЩ и Европа. Селскостопанският сектор в Европа е политически много чувствителен, когато става въпрос за допускането на американски внос.”

Фермерите, които са ключов сегмент от електората на Тръмп, изпитват затруднения вследствие на търговската война с Китай, а това е притеснително за президента, с оглед желанието му да бъде преизбран през 2020 г.

След като заплаши вноса на автомобили от Европа с по-високи мита, Тръмп се срещна с президента на Европейската комисия, като двамата решиха да търсят търговско споразумение и избягване на митата. Близо година след тяхната среща двете страни все още не са започнали официални преговори.

Анализатори обаче смятат, че митата за Китай са знак за това какво предстои за Европа. Миналия понеделник индексът, следящ книжата на европейските автопроизводители, падна с над 3% след изявлението на Тръмп през уикенда относно митата.

Сделка все още може да има, стига САЩ да ограничи търговските преговори с ЕС само до автомобилите, смята Хоунър.

“Ако дискусията обаче включва и селското стопанство, тогава ще стане много, много рисковано”, добавя той.

“Европа в случая е косвена жертва, защото Европа не може да се похвали с достатъчно голям икономически растеж. ЕС наистина зависи много от търговията и това в момента е Ахилесовата му пета,” смята Хоунър.

Според службата на търговския представител на САЩ, вносът на страната на селскостопански продукти от страните от ЕС възлиза на 23.9 млрд. долара през 2018 г., докато износът на селскостопански продукти от САЩ за ЕС е на стойност 13.5 млрд. долара.

Вносът на автомобили в САЩ от ЕС достига 56.4 млрд. долара. Като цяло търговският дефицит на САЩ с ЕС е 169.3 млрд. долара през 2018 г., което е с 11.8% повече, в сравнение с 2017 г.

Откакто встъпи в дължност, Тръмп предизвика основните търговски партньори на САЩ, в това число ЕС, Китай и Канада, във връзка със считани от него за нелоялни практики, които ощетяват американските служители и компании.

Евентуални щатски мита върху вноса на европейски автомобили биха засегнали германската автомобилна индустрия особено тежко. САЩ е най-важната единична експортна дестинация за Германия, след страните от ЕС.