Обединението между Fiat и Renault пропадна. Защо?
Fiat Chrysler Automobiles прекрати преговорите за сливане с френския автомобилен производител Renault.
Основните причини за провала на сделката са различни. Според Bloomberg те са свързани с неколкократното отлагане на решението от страна на френското правителство, което е най-големият акционер в Renault.
В публикация на The Wall Street Journal пък се посочва, че сливането е било неприемливо за японската корпорация Nissan Motor, която е дългогодишен партньор на френския автопроизводител.
Така или иначе, от Fiat Chrysler посочват в официалното си изявление, че "политическите условия във Франция към момента не позволяват успешното приключване на финансовата операция".
Според източници, близки до преговорите, цитирани от WSJ, представителите на френското правителство са демонстрирали желанието си да имат последната дума по всеки въпрос и са предявили неизпълними изисквания. Renault, от своя страна, изтъкват, че продължават да гледат на предложението с интерес.
Каквато и да е причината обаче, с оттеглянето на Fiat се слага край на опита за създаване на третата най-голяма автомобилна компания в света. Предложението, изпратено от италианско-американския концерн до френския автопроизводител на 26 май, предвиждаше собствеността в новото дружество да е разпределена по 50% межу двете страни.
Преди съвместната среща на бордовете на директорите на двете компании в сряда (5 юни) между Fiat Chrysler и френското правителство беше постигнато предварително споразумение.
Анонимен представител на италианската компания, близък до преговорите, твърди пред WSJ, че в него са били удовлетворени всички предишни изисквания, поставени от френската страна. Още в началото на срещата обаче се оказало, че на масата са поставени нови искания.
Версията на шефовете на Renault обаче е по-различна. Според тях представителите на Nissan са заплашили, че ще бойкотират сделката, ако французите пристъпят към официалното ѝ гласуване. Това е била и причината, поради която френското правителство е поискало ново отлагане на гласуването.
Целта е била да се даде време на финансовия министър Бруно льо Мер да представи лично аргументите за сливането по време на визитата си в Япония по-късно този месец.
Патньорството между Renault, Nissan и Mitsubishi датира от 1999 г. Трите компании споделят общи платформи, компоненти и технологии. Renault притежава 43.4% от акциите Nissan, която, от своя страна, държи 15% участие в капитала на френската компания.
За да бъде приключено сливането с Fiat, делът на Nissan е трябвало да бъде откупен, тъй като японският автопроизводител държи част от търговските марки, които е трябвало да са в основата на новото дружество.
Отношението между Reanult и Nissan се влошиха в началото на тази година, след ареста на бившия президент на Renault Карлос Гон в Япония. Неговият наследник на поста Жан-Доминик Сенар е загубил доверието на своите японски партньори, като е предпочел да запази преговорите с Fiat Chrysler в тайна до момента, в който те не бяха обявени публично, пише още The Wall Street Journal.
"Мисълта, че една компания може да започне преговори за сливане, без да уведоми за това 20-годишните си партньори, е удивителна. Става въпрос за доверие и именно то е в основата на проблема в случая", коментира пред изданието анонимен представител на Nissan Motor.
Bloomberg обаче припомня, че сделката между Fiat и Renault можеше да се натъкне и на други пречки, освен тези, свързани с партньорството с Nissan и Mitsubishi. Френските синдикати изразиха своите опасения, че сливането може да доведе до съкращения на служители и поискаха гаранции от правителството.
Някои от по-малките акционери в Renault също се противопоставиха на сделката. Инвестиционният фонд CIAM смята, че сливането значително подценява дела на френската компания, а еднократният дивидент от 2.5 милиарда евро, който трябваше да се плати на акционерите на Fiat, всъщност би трябвало да отиде при тези на Renault.
Италианско-американският автомобилен концерн през последните години работи активно за привличането на трети партньор в съюза. Покойният шеф на Fiat Серджо Маркионе, който създаде обединението с Chrysler през 2014 г., беше сред най-отявлените поддръжници на курса към консолидация.
Приживе той твърдеше, че автомобилните компании по света губят по 2 милиарда евро на седмица от дублиращи се инвестиции, които могат да бъдат споделяни.
През 2013 г. Fiat водеше преговори за придобиване на другия водещ френски автопроизводител Peugeot-Citroen, който по това време изпитваше сериозни финансови затруднения. До сделка обаче така и не се стигна.