Fiat и Renault водят преговори за обединение
Fiat Chrysler Automobiles е на път да сключи споразумение за тясно сътрудничество с френския автомобилен производител Renault, съобщава Bloomberg.
Впоследствие то може да прерасне и в цялостно обединение между двете компании, което би довело до създаването на третата най-голяма автомобилна компания в света.
Първоначалната сделка ще включва размяна на акции, според анонимни източници, близки до преговорите, които изданието цитира.
Към момента останалите компании, които са в партньорски отношения с Renault - Nissan Motor Co. и Mitsubishi Motors Corp., не участват в дискусиите, но на по-късен етап вероятно ще бъдат поканени да се включат в обединението.
Според цитираните от Bloomberg информатори, преговарящите вече са стигнали до възможната обща рамка на споразумението. До този момент обаче няма официален коментар от представители на двете компании.
Според Bloomberg представителите на Fiat Chrysler са се съгласили на първо време да не включват Nissan в сделката. По всяка вероятност основен акционер в бъдещата обединена компания ще бъде инвестиционната компания Exor NV.
Тя е собственост на фамилията Аниели, която държи 29% от капитала на Fiat. Ако обединението стане факт, президентът на Fiat Джон Елкан вероятно ще поеме и председателското място в новата компания, а президентът на Renault Жан-Доминик Сенар ще изпълнява функциите на изпълнителен директор.
Водещите автомобилни производители през последните години страдат от все по-слабите продажби и засилващия се натиск на регулаторите за понижаване на вредните емисии и преминаване към по-чисти задвижващи системи. Освен това автопроизводителите инвестират значителни средства в разработката на автономни возила, за да не изостанат в битката за този сегмент от новите технологични играчи, като Waymo на американския интернет гигант Alphapet.
Потенциалното сближаване между Fiat и Renault може да доведе до значително съкращаване на разходите в двете компании в европейските им поделения, както и да подсили ефекта от съвместните им инвестиции.
Към края на миналата година почти една трета от всички близо 200 000 служители на Fiat Chrysler са базирани на Стария континент, макар че концернът генерира почти цялата си печалба на американския пазар.
Renault, в която 15% от капитала е собственост на френското правителство, пък реализира почти всичките си продажби в Европа.
Двете компании произвеждат общо 8.7 милиона автомобила годишно - повече от южнокорейския гигант Hyundai Motor Co. и от американския автопроизводител General Motors. Двете водещи автомобилни компании в света - германската Volkswagen и яонската Toyota, миналата година прехвърлиха границата от 10 милиона произведени бройки.
Renault, заедно с партньорите си от Nissan и Mitsubishi, също надхвърля този обем. Ако към него се добавят и продажбите на Fiat, общата бройка надхвърля 15 милиона автомобила годишно.
Евентуалната сделка с Fiat би осигурила на френската компания достъп до северноамериканския пазар, успоредно със засилването на позициите ѝ в Русия, благодарение на местното поделение Avtovaz.
През първото тримесечие на 2019 г. глобалните продажби на Renault бележат спад от 5.6% - до 908 348 автомобила, докато тези на Fiat Chrysler падат с 14%, до 1.04 милиона бройки.
Анонимните източници, цитирани от Bloomberg, твърдят, че италианско-американският концерн е водил преговори и с другия голям играч на френския автопазар - PSA Group, който притежава марките Peugeot, Citroen и Opel.
Fiat търси различни варианти за консолидация на фона на спадащите продажби на компанията на всички ключови за нея пазари - САЩ, Китай и Европа.
През последните месеци Джон Елкан и изпълнителният директор Майк Манли са пътували често до Париж, където са провели серия от разговори с водещите френски автопроизводители.
Ръководството на Renault, от своя страна, работи и за заздравяването на връзките с японските си партньори в лицето на Nissan и Mitsubishi. Те пострадаха след ареста на предишния президент на комапнията Карлос Гон през ноември миналата година.
Той беше обвинен в корупция и финансови злоупотреби. В резултат на напрежението около скандала директорите на Nissan към момента отказват да приемат офертата от Renault за "циментиране" на съюза чрез създаване на холдингова структура между двете компании.
В момента Renault притежава 43% от капитала на Nissan, а японската компания държи 15% от акциите на френския автопроизводител, които обаче са без право на глас в общото събрание. През 2015 г. Nissan получи и специални гаранции от френските си партньори, че няма да се намесват в ръководството на компанията. Японците настояваха за това с аргумента, че френското правителство е най-влиятелният акционер в Renalut.
Точно по тази причина управляващите в Париж следят отблизо и настоящите преговори между ръководството на компанията и Fiat Chrysler Automobiles. Правителството ще анализира внимателно възможните ефекти от сделката върху трудовия пазар, индустриалния сектор и пазарната оценка на компанията, твърдят източниците на Bloomberg.
Според тях правителството предпочита сделката с Fiat да заздрави настоящите партньорства в рамките на холдинга, или най-малкото да не ги уврежда. Проблемът е, че евентуалното сливане с Fiat може и да не се приеме добре от японските "съюзници".
В дългосрочен план обаче водещите глобални автопроизводители нямат много алтернативни варианти за действие, ако искат да съкратят излишните си разходи. Покойният шеф на Fiat Серджо Маркионе, който създаде обединението с Chrysler през 2014 г., беше сред най-отявлените поддръжници на курса към консолидация.
Той твърдеше, че автомобилните компании по света губят по 2 милиарда евро на седмица от дублиращи се инвестиции, които могат да бъдат споделяни.
Междувременно и останалите големи играчи в сектора търсят възможности за сътрудничество. Германските "титани" в луксозния сегмент BMW и Daimler загърбиха дългогодишната си вражда, за да обединят усилия в сферата на автономните возила и споделените услуги. VW води преговори с Ford за общи проекти в областта на електрическата мобилност и безпилотните автомобили.
Bloomberg припомня, че Fiat има и предистория в разговорите с представители на френското правителство, включително и с настоящия президент на страната Еманюел Макрон. През 2013 г., когато Макрон беше съветник на тогавашния държавен глава Франсоа Оланд, Fiat водеше преговори за придобиване на закъсалата по това време PSA Group. До сделка обаче така и не се стигна.