Електрическите тротинетки, които могат да бъдат взети под наем по улиците на Сан Франциско, Париж и Пекин, не са просто поредният генератор на "хаос и бъркотия".

Това е "първичната супа", от която след време ще се роди нова транспортна екосистема.

Тази трансформация ще доведе до изчезването на бизнес модела, който доминираше през целия XX век - необходимостта от притежанието на личен автомобил, пише Bloomberg.

За момента обаче тя предизвиква редица въпроси, на много от които дори и специалистите в бранша не могат да дадат еднозначен отговор. Ето някои от тях:

С какво ще бъде заменен старият модел?

Според експертите по градско планиране бъдещето на транспортния бранш е свързано с представата за "мобилността като услуга". Тя ще разчита на мрежа от координирани помежду си форми на транспорт, всяка от които отговаря за придвижването по възможно най-евтиния и ефективен начин.

С помощта на мобилните приложения всеки ще може да използва услуги за споделено пътуване, градски транспорт, електрически велосипеди, скутери, тротинетки и дори роботизирани таксита. Покупките на автомобили и таксите за паркинг ще бъдат заменени от абонаментни усуги, подобни на видеоплатформата Netflix.

Има ли вече работещи модели от този тип?

Донякъде. Ако някой се е отказал от покупката на собствен автомобил и предпочита да използва приложенията на Uber или да се вози с такси, то той разчита именно на "мобилността като услуга".

В някои градове се работи и върху по-амбициозни проекти. Миналата година във финландската столица Хелзинки стартира пилотната програма Whim, организирана от компанията Maas Global Ltd.

Тя има за цел да събере в едно мобилно приложение услуги за превоз с такси, градски транспорт, влакове, фериботи, коли под наем, велосипеди и тротинетки. Компанията разпространява приложението Whim в Бирмингам и Антверпен, а до края на годината планира дебют в Северна Америка, Азия и Австралия.

Кой има интерес от тази промяна?

Много от компаниите, които инвестират в разработките на безпилотни автомобили - технологичните гиганти, като Apple и Alphabet, големите автомобилни производители от ранга на Volkswagen, Toyota и General Motors, както и компаниите за споделени услуги, като Lyft и Uber.

Uber, например, започна да свързва приложението си с различни възможности за публичен транспорт в някои градове, като Лондон във Великобритания и Денвър в САЩ.

Какво ще се случи с автомобилния сектор?

Автопроизводителите и останалите големи играчи в индустрията са единодушни, че промените са неизбежни. Една от основните причини е увеличаващият се трафик в големите градове, който в бъдеще ще обезмисли притежанието на собствен автомобил.

Очаква се през 2050 г. в световните мегаполиси да живеят две трети от населението на Земята, което по това време ще достигне 9.8 милиарда души. Но автомобилните компании виждат в тази тенденция и много нови възможности.

Ford, например, изчислява, че бизнесът с транспортни услуги ще се увеличи до 10 трилиона долара годишно. А нормата на печалба може да се удвои, дори и в сравнение с 10-те процента, реализирани от конвенционалните автопроизводителите в най-добрите им години.

Разбира се, има и експерти, които са доста по-скептични. Те смятат, че увеличаващата се конкуренция в сектора, включително в лицето на технологичните компании, може единствено да понижи печалбите в сектора.

До този момент компаниите, като Uber и Lyft, работят на загуба. Но дори и при това положение, този тип приложения продължават да привличат сериозни инвестиции - само през 2018 г. те възлизат на над 5 млрд. долара.

Пет причини за проблемите на автомобилната индустрияКои са основните пречки пред автопроизводителите?

От какво зависи успехът?

Мобилността като услуга вече е факт, дори и без активното присъствие на безпилотните автомобили. Но успехът ѝ в дългосрочен план със сигурност ще зависи от елиминирането на човешкия фактор в управлението на транспортните средства. Според UBS това може да понижи цената на превоза за една миля (около 1.6 километра) от 2-3 щатски долара в момента до 70 цента.

Първите автономни возила, които ще бъдат оборудвани с най-модерните технологии, ще бъдат твърде скъпи за масовия потребител. Те ще трябва да бъдат свързани в транспортна мрежа, която да позволява на голям брой потребители да плащат колективно за превозите.

Ще спечелят ли от това самите пътници?

В някои градове, където градският транспорт и екологичните транспортни алтернативи се субсидират щедро от държавата и от общините, потребителите със сигурност ще спечелят. В други това ще стане едва след пристигането на "роботите" и драстичното сваляне на цените за превозите.

В днешно време да се возиш с такси почти навсякъде по света излиза по-скъпо от това да притежаваш собствен автомобил, дори и с приспадане на съпътстващите разходи за ремонти, консумативи, застраховки, пътни такси и т.н.

Изпълнителният директор на Tesla Илън Мъск смята, че може да понижи цената на превоза с роботизирани таксита до 18 цента на миля. Един от начините, според него, е да бъдат убедени собствениците на автомобили да ги отдават под наем във времето, в което не ги ползват.

Така те ще могат да превозват самостоятелно други хора, а за тази услуга собствениците на колите ще получават част от приходите.

Какви са другите причини за промяната?

В един утопичен свят на координирани и автоматизирани транспортни системи може да се очаква драстичен спад в броя на жертвите на пътни инциденти. Всяка година по пътищата в глобален мащаб загиват 1.25 милиона души. В САЩ проучванията на разследващите органи показват, че 9 от 10 катастрофи се дължат на човешки грешки.

Екологичният фактор също не е за подценяване. Според експертите електрификацията в повечето форми на транспорт в бъдеще ще доведе до драстично свиване на въглеродните емисии, генерирани от превозните средства.

Загубата на ресурс също ще бъде елиминирана до голяма степен с масовото навлизане на "мобилността като услуга". В момента личните автомобили стоят неизползвани в паркингите и гаражите в 94% от времето. А в бъдеще потребителите ще плащат само за времето, в което пътуват и реално използват избраната от тях транспортна услуга.