Facebook Inc. и Amazon.com Inc отчитат рекордни разходи за лобизъм през второто тримесечие, след като Вашингтон засили контрола над големите технологични компании. В същото време разходите на Google за лобизъм са намалели.

Най-голямата социална медия в света е похарчила над 4.1 млн. долара за лобизъм през второто тримесечие, което е най-голямата сума измежду големите интернет платформи. Тя също така се увеличава, в сравнение със същия период година по-рано.

Facebook е имала сериозни разходи за лобизъм във връзка с блокчейн технологията, която е в основата на криптовалутите. Компанията се опитва да спечели подкрепа за своята криптовалута Libra, към която се отнесоха скептично президентът на САЩ Доналд Тръмп, демократите в Конгреса и председателят на Федералния резерв Джеръм Пауъл.

Планът на компанията също така отнесе сериозни критики и в двете камари на Конгреса при изслушване през миналата седмица.

Освен това, Facebook е в последните етапи на постигането на споразумение по разследването във връзка със скандала с Cambridge Analytica. Щатските регулаторни органи решиха да глобят компанията с 5 млрд. долара и се очаква да обявят окончателни подробности около споразумението до дни.

Разходите на Amazon за лобизъм възлизат на над 4 млн. долара, с което надхвърлят поставения преди това рекорд за първото тримесечие на годината. Amazon, която развива сериозна лобистка дейност по най-различни въпроси, е близо до сключването на договор с Пентагона на стойност 10 млрд. долара за предоставянето на облачни услуги.

Решението се очаква да бъде обявено следващия месец, информира Bloomberg.

Миналата седмица Тръмп разкритикува Amazon, заявявайки, че компании, като Oracle Corp. и Microsoft Corp., са се оплакали, че процесът по избора не е справедлив.

През юни Amazon нае Джеф Милър, който дари 1 млн. долара за предизборната кампания на Тръмп през 2016 г., за да лобира във връзка с проекти, свързани с “киберсигурността и технологиите”.

Oracle е похарчила близо 1.7 млн. долара за лобисти през второто тримесечие. Разходите на Microsoft Corp. за същия период са 2.7 млн. долара, докато International Business Machines Corp. е похарчила 1.6 млн. долара.

Междувременно Google е приключила отношенията си с най-малко 17 лобисти от 6 външни компании, като част от плана на директора в компанията Каран Батия да реорганизира подхода й. Разходите на Google за лобизъм падат почти наполовина на годишна база до 3.1 млн. долара.

Лобистките усилия са стрували на Apple 1.8 млн. долара през второто тримесечие, в сравнение с 1.7 млн. долара за същия период година по-рано.