В последните месеци на китайските власти им се налага да се справят с търговската война със САЩ, забавящия се ръст на икономиката и африканската чума по свинете.

Сега към тези заплахи за реда и просперитета може да бъде добавен и финансовият балон при луксозните спортни обувки.

“Да търгуваш с кецове не е много по-различно от това да търгуваш с акции,” казва Уан Жичен, 32-годишен мениджър в компанията за мобилни разплащания в Китай, който със ставането сутрин веднага проверява цените на кецовете в Nice и Poizon - две широко използвани платформи за търговия с кецове.

След това той коригира цените на спортните обувки, които възнамерява да продаде на клиентела от над 700 потенциални купувачи през китайското мултифункционално приложение WeChat. “Трябва да следиш цените на отваряне и затваряне”, разказва той пред WSJ.

Китайската мания по спортните обувки издигна щатската субкултура и вманиачеността по първите маратонки Air Jordan на нови нива. Спекуланти масово нахлуват в платформите за търговия и се отнасят към кецовете до голяма степен като към деривативни инструменти, като в това число купуват и продават само части от тях.

Всичко това идва малко в повече на Централната банка на Китай, чийто клон в Шанхай наскоро предупреди финансовите агенции в града за рискове, свързани с манията по кецовете.

Китайските инвеститори постоянно търсят следващото голямо нещо и имат склонност да се нахвърлят върху всичко актуално, независимо дали това е биткойн или чесън, който поскъпна четирикратно в някои части от страната през 2009 г.

Тези мании рядко приключват добре. Най-пресният пример е от миналия месец — сертификати, които могат да се заменят срещу раци, популярна храна по време на едноседмичната почивка в Китай през октомври. Лавината от тези сертификати, което на практика са фючърси на раци, оставиха мнозина от купувачите и без раци, и без пари.

Платформите за търговия с кецове бяха създадени отчасти, за да помогнат на купувачите да удостоверяват състоянието на кецовете и да отсяват фалшивите артикули, по подобие на тези в САЩ.

В Китай обаче спекулантите злоупотребяват с 30-минутния период, в който и купувачите, и продавачите могат да се откажат от дадена сделка без последствия, използвайки множество профили, за да се откажат от сделки и да отправят нови оферти в светкавична последователност, която създава илюзията за огромно търсене. Така понякога цената на чифт кецове се утроява само за половин час.

Някои използват опцията “склад”, за да купуват и препродават кецове, без дори да виждат реално артикула. Други търгуват с части от обувки, които се представят от токън, през борси за криптовалути, като 55.com.

Платформите за търговия запушват част от пропуските, като принуждават купувачите на вече инспектирани кецове да ги получат, преди да могат да ги продават отново. Не е ясно обаче дали това помага особено.

В платформата за търговия Nice чифт кецове Nike Air Force 1 Травис Скот ще бъде пуснат в продажба на 4 ноември на цена от около 170 долара. Двама купувачи вече са се сдобили с права, подобно на кол опция, да купят обувките на цена от 1 553 долара и 2 667 долара, респективно, а над 2 000 потребители са заявили, че проявяват интерес.

Над 800 купувачи предлагат между 295 и 700 долара за чифт кецове Air Jordan, чиято продажба ще стартира на 5 ноември на цена от 183 долара.

Предприемането на мерки от страна на държавата срещу тази търговия би било лоша новина за 25-годишния Ян Лей. Служителят в телеком започва да търгува с кецове с чифт Air Jordan Bugs Bunny, които продава с над 100 долара печалба в Nice.

В портфейла му в момента има 24 чифта, а той не се притеснява, че инвестицията му ще се обезцени. “Всеки си мисли, че няма да е последният по веригата.” Той изчислява, че ако продаде всичките си кецове сега, печалбата му ще е около 3 500 долара.

На този принцип, че повишаваща се цена ще продължи да се повишава, дори артикули, различни от кецеве, биват изкупувани светкавично. През септември в платформата Nice цената на ключодържател за 70 цента от IKEA скочи до над 140 долара, а играчка войник, която верига магазини раздаваше безплатно като част от своя промоция, беше продадена за 282 долара.

Тази мания създава едно разминаване между истинските почитатели на кецовете и спекулантите.

Един от любимите модели на Лиу Юан - SB Dunk High Pro Dog Walkers на Nike, съчетава различни щампи и колажи със снимки на кучета.

23-годишният Лиу, който работи в брандинг отдела на спортна компания от Шанхай, купува своя чифт през юли за около 212 долара в платформата Nice. В момента моделът се търгува на цена от 310 долара, или с 50% повече.

Това обаче не е достатъчно за Лиу, за да продава. “Когато нося кецовете на работа, колегите ми винаги казват, че съм модерен,” казва той.

25-годишният Гуан Тиан има магазин за луксозни кецове в Пекин, където излага и своята лична колекция. Той твърди, че балонът при кецовете е повишил цените за истинските ценители. Преди няколко години феновете се редяха пред магазините за пускането на новите модели, докато сега се избират основно с лотарии онлайн.

Това също така затруднява търговците при набавянето на нова стока на цени от пускането на кежовете. За да увеличи шансовете си за лотария, която се провежда на официалния сайт на Nike, Уанг наема компания, която използва ботове за регистрация.

Наскоро той и няколко други търговци дебнат пред два магазина на Nike в Шанхай в продължение на 18 часа, като отстъпват от там, само за да обядват. Те наобикалят купувачите, които са платили по около 180 долара за чифт Air Jordan 6 - лимитирана серия, проектирана от рапъра Травис Скот, като им предлагат по над 1 000 долара.

Тези, които приели офертата, трябвало да покажат касова бележка, за да може Уанг да се увери, че не купува ментета. “За разлика от акциите, на този пазар няма регулация,” казва той.