Човекът, който натрупа милиарди от потрошени автомобили
Със своите 789 конски сили и максимална скорост от 340 километра в час, Ferrari 812 Superfast е суперавтомобил по всички критерии.
Цената му като нов е около 360 000 щатски долара, но всъщност може да бъде ваш срещу малка част от тази сума. Стига, разбира се, да нямате нищо против няколко драскотини тук-там.
В американската автоморга Copart Inc. се продава подобен екземпляр, син металик, на цена от 91 500 долара. Това е един от над 200 000 автомобила, които се предлагат от компанията. Сред тях има всякакви возила - от суперспортни машини до миниванове, а състоянието им варира от леко одраскани до тотално унищожени.
Собственик на Copart Inc. е 72-годишният Уилис Джонсън от Оклахома, който успява да превърне неудачите на шофьорите в ценен актив. Личното му богатство се оценява на близо 2 милиарда долара, пише Bloomberg.
Компанията притежава автоморги в САЩ, Бразилия, Великобритания и Близкия изток, а преди седмица отвори първата си площадка в Берлин. Изпълнителен директор на Copart е Джей Адър, който е зет на Джонсън, и притежава дял от 800 милиона долара в компанията.
Само от началото на тази година акциите на американската компания поскъпват с над 80 на сто, а пазарната ѝ оценка достига 20 милиарда долара. В основата на нейния бизнес стои технологичното развитие на автомобилната индустрия, което прави повредените коли твърде скъпи за поправка.
В резултат на това застрахователите са по-склонни да ги отпишат и да обезщетят собствениците им изцяло, вместо да плащат за ремонти. Така машините се оказват изгодна покупка за Copart.
От компанията уточняват, че масовото разпространение на смартфоните, които разсейват водачите по време на път, също им осигурява огромно предлагане на "чукнати" автомобили.
За разлика от предприемачите в технологичния сектор, които през последните години натрупаха ботатствата си от социалните медии, биотехнологиите и хедж фондовете, пътят на Уилис Джонсън е доста по-трънлив.
След като завършва средното си образование в Калифорния, той постъпва в армията и служи една година във Виетнам. След това се завръща у дома, където работи в автоморгата на баща си.
През 1972 г. Джонсън купува собствена площадка за 75 000 долара, като за финансирането на сделката продава собствения си дом и заедно със съпругата си Джойс и двете им деца се местят да живеят в 10-метрова каравана.
Днес той живее в имението си в Тенеси, което през 2010 г. купува за 28 милиона долара от кънтри звездата Алън Джаксън, който също е автомобилен ентусиаст.
В момента компанията на Уилис Джонсън доминира на пазара на отписаните от застрахователите автомобили, а пазарната й оценка е над три пъти по-висока от тази на най-близкия ѝ конкурент IAA Inc.
Едно от предимствата на Copart се крие в добрите взаимоотношения със застрахователните компании. Тя има сключени договори с няколко застрахователя, които директно ѝ продават возилата, чиито ремонт би бил неизгоден за тях.
Copart печели този бизнес благодарение на големите мащаби, в които работи и възможността да изкупува голям брой автомобили в екстремни ситуации, като урагани, наводнения, пожари и други природни бедствия.
След опустошенията, нанесени от урагана Харви през 2017 г., Copart купува над 130 000 повредени автомобила само от застрахователната компания Geico, с която има сключен договор.
Джонсън разказва, че първоначалната идея му хрумнала, докато се разхождал в Дисниленд. Именно от увеселителния парк той научил как различни бизнес модели могат да работят заедно. В първите години неговата автоморга взимала входна такса, предлагала авточасти от разглобените автомобили, а остатъците продавала за скрап.
Освен това Copart е една от първите компании, които се възползват от развитието на интернет. Тя създава собствена платформа за онлайн търгове през 1998 г. - само три години след появата на eBay.
Уилис Джонсън, който описва себе си като "рисков играч" в бизнеса, е със силно консервативни политически възгледи. От 2001 г. насам той се нарежда сред водещите дарители на Републиканската партия.
Компанията му е осигурила над 1.5 милиона долара за нейните каузи, включително 50 000 долара за политическата кампания на президента Доналд Тръмп.
Както повечето американски фирми, Copart спечели от данъчните облекчения, въведени от Белия дом, но в същото време се възползва от навлизането на нови пазари и от създаването на нови контакти извън застрахователната индустрия.
Тази година пазарът на употребявани автомобили ще достигне нов рекорд от над 41 милиона продадени бройки, на фона на все по-високите цени на новите возила, които са недостъпни за много американци. Това показват прогнозите на автомобилния сайт Edmunds, цитирани от Bloomberg.
"През всичките тези години не съм виждал Copart в по-добра позиция и с по-голям потенциал за бъдещо развитие", заяви изпълнителният директор Джей Адър по време на представянето на финансовите резултати на компанията за третото тримесечие на годината.
Книжата ѝ обаче се търгуват на ниво от 20 пъти прогнозната печалба за следващите 12 месеца, което, според някои анализатори, ги поставя в групата на рисковите активи. Но въпреки това глобалната експанзия на Copart я превръща в привлекателна алтернатива за много инвеститори.