Преди да изберете услуга за онлайн или мобилно банкиране, е добре да определите финансовите си нужди и да съберете максимално количество информация за избрания продукт. Това се посочва в списъкът от съвети за потребителите, публикуван от Българската народна банка.

Материалът съдържа практическа информация в помощ на потребителите при вземане на решение за избор на подходящ финансов продукт, както и полезни съвети за защита и разрешаване на потребителски спорове. Той е одобрен за публикуване от всички местни компетентни органи в Европейския съюз по време на заседание на Съвета на надзорниците на Европейския банков орган, проведено на 15-16 октомври 2019 г.

Експертите на БНБ съветват клиентите на мобилните и онлайн банкови приложения да сравняват офертите на различните доставчици и да проверяват дали отговарят на финансовите им нужди и възможности.

При сключване на договор за конкретна услуга, клиентът може да поиска от доставчика да му предостави преддоговорна информация относно неговите права и задължения.

Препоръчително е да разгледате характеристиките на услугата, срока на договора, общите разходи и всякакви допълнителни такси, както и, ако е приложимо, условията за правото на отказ.

Отделете достатъчно време да прегледате финансовите условия на договора и всички такси и разходи. Обърнете внимание не само на таксите, приложими към основната услуга или пакет, но и на останалите възможни разходи, включително и за допълнителни услуги.

При възможност, използвайте „показател за общия размер на разходите“ (например годишен процент на разходите), за да сравните различните варианти, съветват още от БНБ.

Експертите на институцията напомнят на потребителите, че е важно да се сведомят по какъв начин ще се обработват и съхраняват личните им данни съгласно договора, както и да защитят своите данни и пароли за регистрация, така че други лица да не могат да осъществяват достъп до техните сметки.

Ако считате, че правата ви са нарушени, на първо място се опитайте да решите проблема сами, като се свържете директно с доставчика. Европейската платформа за онлайн решаване на спорове (ОРС) също може да се използва за изпращане на жалби директно до доставчика по отношение на услуги, закупени онлайн, се посочва още в наръчника на БНБ.

Пълният текст на документа можете да намерите тук