САЩ обяви търговска война на Франция
САЩ планира да наложи наказателни мита в размер на до 100% за внос на стоки от Франция на стойност 2.4 мрлрд. долара. Сред обхваната на митата попадат продукти като шампанско, дамски чанти, сирене и др.
Решението идва, след като Търговското представителство на САЩ излезе с оценка, че новият френски данък за дигиталните платформи ще удари директно американските играчи в интернет бизнеса, предава Reuters.
Според разследването на правителствената агенция френският данък „не е в съответствие с преобладаващите принципи на международната данъчна политика и носи необичайна обремененост за засегнатите американски компании”, включително Google на Alphabet Inc, Facebook Inc, Apple Inc и Amazon.com Inc.
Търговският представител на САЩ Робърт Лигтизър посочва, че правителството е проучвало дали да стартира сходно разследване на въвеждането на налози върху дигиталните услуги в Австрия, Италия и Турция.
„Търговското представителство на САЩ е фокусирано върху това да противодейства на нарасващия протекционизъм в членките на Европейския съюз, които нечестно таргетират щатски компании”, казва Лигтизър.
В изявлението му обаче не бяха включени Канада и Великобритания, където са предложени сходни мерки за облагане на услугите на интернет компаниите.
Търговската агенция ще проведе обществено обсъждане до 14 януари на предложения списък със стоки, които да бъдат обложени с мито. На 7 януари пък са насрочени изслушвания дали САЩ да наложи мита или рестрикции на френски услуги. Не беше посочена конкретна дата, на която предложените до 100% мита да влязат в сила.
В списъка с продукти присъстват такива, които бяха пощадени от митата в размер на 25%, които САЩ наложи в резултат на спора за субсидирането на производители на самолети в ЕС, като пенливо вино, дамски чанти и продукти за гримиране.
Оскъпяването на вноса на козметичните продукти ще удари френския конгломерат за луксозни стоки LVMH и производителя на козметика L’Oreal.
Сиренето Грюер (традиционно швейцарско сирене), което също не бе обложено с мита през октомври, попада в новия списък на френските продукти, редом до други видове сирена, които ги грози тарифа в размер на до 100%.
Предложенията ще се харесат на щатските технологични компании, които от известно време алармират, че данъкът върху дигиталните услуги удря бизнеса им по нечестен начин.
„Френският данък върху дигиталните услуги е неразумен, протекционистки и дискриминационен”, посочват в изявление сенаторите Чарлс Грасли и Рон Уайдън, които са съответно от Републиканската и Демократическата партия.
Още преди публикуването на доклада на търговската агенция Франция заяви, че ще оспори констатациите, повтаряйки твърдението на Париж, че цифровият данък не е насочен конкретно към американските технологични компании.
Новият френски данък облага с 3% приходите от дигитални услуги на компании с приходи над 25 млн. евро във Франция и над 750 млн. евро по света.
Докладът на Търговското представителство на САЩ идва, след като френският финансов министър Бруно Льо Мер и щатският му колега Стивън Мнучин преговаряха в продължение на месеци относно глобален данък върху дигиталните услуги.
Двете страни постигнаха компромис през август на срещата на Г-7 във Франция, че ще компенсират щатските компании за разликата межеду френския данък и новия глобален механизъм за облагане на интернет бизнеса, който ще бъде обявен чрез Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп обаче не даде официално одобрение на тази сделка.