Какво представлява лошият шеф?
Какво прави един ръководител на работното място лош шеф?
Според ново проучване, лош шеф не е този, които проявява неуважение или отказва подкрепа, а този, който не знае как да си върши работата.
Това сочи проучване сред 28 хил. служители из Европа, които са били помолени да оценят мениджърите си в седем отделни категории за лидерство – обратна връзка, уважение, поощрение, умение в работата, окуражване на служителите да се развиват, работа в екип и подкрепа на работниците.
При скала от 1 до 5, „лошите” шефове са тези, които са получили оценка под 3.
Според проучването шефовете, които са оценени най-ниско, са тези, които не умеят да си вършат работата.
„Нашите изводи са в съответствие с идеята, че лошият шеф е вероятно да бъде човек, който не е достатъчно компетентен”, посочва съавторът на изследването Аманда Гудал на страниците на финансовото издание Financial Times.
Изследователи от University of London, Warwick University и University of Wisconsin също имат принос към проучването.
Авторите на изследването смятат, че липсата на компетентност често издава случаи на мениджъри, които са повишени до ниво,което надскача техните способности.
Подобен сценарий може да доведе до отрицателен ефект сред работниците, особено когато шефът видимо не знае как да свръши конкретна задача или не може да помогне на служителите в работата им.
Какво да правим с некомпетентен шеф?
При работниците, които се чувстват по този начин, има висока вероятност да се наблюдава иницииране на разговори с ръководството, като често на служителя му се налага да бъде проактивен, коментира кариерният LinkedIn експерт Блеър Десембреле.
„Разглеждайте това като начин да помогнете за подобряването както на вашата ефективност, така и на цялостния успех на компанията”, казва Десембреле пред CNBC.
По думите на Вики Салеми, кариерен експерт от Monster.com, работниците трябва да се опитат да наложат свое поведение, за да могат да свръшат работа на фона на шеф, който страда от липса на познания и лидерски качества.
Служители с шеф, който се фокусира върху микромениджмънта, често се научават да си поставят собствени срокове и стандарти, така че работата да върви, обяснява Салеми.
Според нея, некомпетентният шеф е навярно най-големия проблем, който се отразява на обстановката и може да създаде фрустрация и нисък морал сред служителите.
Подобна ситуация може да е знак, че е настъпило време да се погледнете към кариерното развитие.
„Когато не вярвате, че вашият мениджър е добър в работата си и осъзнавате, че можете да свършите по-добра работа от него, реалността е, че навярно сте прави”, казва Салеми.
Това е и повод се огледате за нова по-висока позиция на работното място където сте, добавя тя.
Служителите искат шеф, който да инвестира в тяхното развитие
Лошите шефове, идентифицирани от проучването, са получили ниски оценки за приноса им към развитието на служителите.
Това трябва да е важен момент за работодателите, тъй като 94% от анкетираните служители в доклад на LinkedIn са посочили, че биха останали в компанията по-дълго, ако сe инвестира в тях и получават възможност да учат.
Данните на LinkedIn разкриват също така, че милениалите и представителите на поколението Z, са готови да напуснат работата си, ако няма разтеж и развитие.
Младите професионалисти вярвят, че възможностите за растеж са дори по-важен фактор от това да получат повишение.
Салеми съветва ако даден служител не вижда възможности за развитие, да проведе разговор с шефа си за да разбере какви са опциите пред него.
Служителите получават уважение
Едва 13% от работниците в проучването са определили като цяло, че шефът им е „лош”.
Нещо повече - дори мениджърите с ниски оценки се представят добре в категорията „уважение”.
По думите на Салеми, това че шефовете демонстрират уважение към служителите, е чудесен сигнал.
„Респект и признание са ключовите фактори за здравословна и позитивна работна обстановка, като едно просто „Благодаря, добра работа!” върши чудеса.”, добавя тя.