Милениалите и представителите на т. нар. "поколение Z"* са все по-песимистично настроени по отношение на икономиката и политиката.

Това показват данните от проучване на консултантската компания Deloitte Global, проведено сред близо 17 000 души от над 40 държави.

Участниците в анкетата демонстрират остра липса на доверие към институциите, в това число и към медиите. Голяма част от тях не вярват в социалния прогрес и не са доволни от качеството на живота си.

Милениалите ценят повече преживяванията отколкото материалните ценности и са много по-склонни да пътуват и да помагат на своята общност или на други хора, отколкото да създават семейства или да започват собствен бизнес, се посочва още в изводите на Deloitte.

Освен това милениалите и "Z" поколението не ценят кой знае колко високо корпоративните лидери и не смятат, че те влияят положително на обществото и на околната среда. Младите хора са склонни да подкрепят компаниите и продуктите, които споделят техните ценности.

Те не се колебаят да прекратят взаимоотношенията си, като клиенти или като служители, с всяка корпоративна структура, която противоречи на техните ценности и политически разбирания.

Затова експертите на Deloitte посочват, че представителите на по-младите поколения "гласуват с портфейла си".

Една от основните причини за "мрачния" поглед на милениалите и "Z" поколението върху икономическите процеси е световната финансова криза от 2009 г. Много от тях са стартирали своята професионална кариера именно по това време и са останали разочаровани от нейното развитие.

По-младите пък са прекарали една голяма част от съзнателния си живот в следкризисните години.

Това обаче не означава, че тези поколения са по-малко амбициозни от своите предшественици. Те също искат да се развиват и да забогатяват, но имат доста по-различни приоритети от своите майки, бащи, баби и дядовци, смятат авторите на проучването.

Раждането на деца, покупката на ново жилище и размерът на банковата сметка вече не се приемат за абсолютни "маркери на успеха".

Най-голям процент от анкетираните посочват като своя основна цел пътуването и опознаването на света (57% от всички). На второ място е желанието за притежание на собствено жилище (49%), а веднага след него в списъка на приоритетите е стремежът към положително обществено влияние (46%).

Той изпреварва дори мечтата за създаване на семейство, която се споделя от едва 33% от участниците в проучването. Любопитното е, че при жените желанието за пътуване е много по-популярно (62%) отколкото при мъжете (51%).

Милениалите са най-склонни да правят необмислени харчовеОказва се, че социалните мрежи са една от основните причини за загубата на


Един от най-тревожните изводи в доклада на Deloitte е свързан с факта, че икономическият оптимизъм сред младите хора е на най-ниското си равнище за последните шест години. Само 26% от тях смятат, че икономическото положение в родните им страни ще се подобри през следващата година.

Този дял никога не е падал под 40%, а в предходните две години е бил около 45 на сто.

Почти половината от участниците в проучването заявяват, че, ако имат избор, биха напуснали настоящото си работно място в следващите две години. Все повече млади хора предпочитат свободните професии и т. нар. "фрийлансинг" пред това да работят в офис с фиксирано работно време.

Същото важи и за политическите очаквания на милениалите и поколението "Z". Само 22% от тях са на мнение, че политическият климат може да се подобри. Миналата година делът на оптимистите е бил 33%.

Почти три четвърти от анкетираните (73%) считат, че политическите лидери се провалят в мисията си да влияят положително върху обществото, а 45% твърдят същото и за религиозните водачи.

Отношението на младите хора към бизнеса не е кой знае колко по-благосклонно. След като в последните няколко години рейтингът на "одобрение" за шефовете на корпорациите се движеше в диапазона между 60 и 75%, през 2019 година той пада до 55 на сто.

Любопитна е оценката на милениалите за ролята и влиянието на социалните мрежи. 71% от анкетираните са доволни от приложението на дигиталните устройства и социалните платформи, но в същото време 41% от тях биха искали да спрат да ги използват.

Близо две трети от запитаните (64%) са на мнение, че ще се чустват по-добре, ако намалят присъствието си в социалните мрежи.

* Милениалите са хората, родени от началото на 80-те до края на 90-те години на миналия век, а поколението "Z" включва тези, родени след края на 90-е