ЕС обяви как ще задмине Силициевата долина
Европейската комисия планира създаването на единен европейски пазар за данни, който да обедини експертизата в тази индустрия, позволявайки на европейските технологични компании да се конкурират с колегите си от САЩ и Китай.
Планът, предложен от високите етажи на ЕС в началото на тази седмица, е част от новата политика за дигиталния пазар, която включва стъпки за засилване на контрола над компании, като Goolgle, Facebook и Amazon, предава Reuters.
След като технологичният бизнес в ЕС проспа първата вълна на дигитални иновации, конкретно в сферата на социалните медии, онлайн пазаруването и смартфоните, сега Общността се стреми да поправи тази грешка, така че европейските фирми да не разчитат на данните, генерирани от щатските и азиатски конкуренти.
Европейската комисия се надява, че даването на широк достъп до индустриални данни на компании, като германската Siemens и френската Alstrom, може да подпомогне Европа да заеме лидерска позиция в следващата вълна иновации, засягащи автоматизацията в производството и концепцията интернет на нещата.
„Битката за индустриални данни започва сега и Европа ще бъде основното бойно поле. Европа има най-голямата индустриална база. Победителите на днешния ден няма да са победителите утре”, казва Тиери Бретон, еврокомисар по промишлената политика.
По думите му ключов елемент от плана ще бъде създаването на обединена европейска облачна платформа, като ЕС се надява да мобилизира до 2 млрд. евро за този проект. Бретон обаче не посочва подробности как ще функционира платформата.
Освен единния европейски пазар за данни, ЕК планира създаването на по-малки басейни от данни, фокусирани върху конкретни индустрии. Окончателен вариант на предложенията се очаква към края на тази година, след като бъдат изслушани мненията и предложнията на всички заинтересовани страни.
Планът беше представен на фона на инициативата на редица страни от ЕС за налагането на дигитален данък на чуждестранните технологични компании, които оперират в рамките на ЕС. Това се разглежда от САЩ като удар срещу американските гиганти, като Google и Facebook, и проява на европейски протекционизъм.
Завишен контрол
Сред другите елементи в предложението на ЕК изпъкват нови правила за трансграничното използване на данни, оперативна съвместимост и стандарти за производство, климатичните промени, автомобилната индустрия, здравеопазването, финансовите услуги, земеделието и енергетиката.
Една от целите е центровете за данни да станат неутрални по отношение на климата до 2030 г.
В отговор на оплакванията от доминантната позиция на онлайн платформите, ЕК обмисля въвеждането на правила, които да ограничат практиките на тези компании да налагат условия за достъп и употреба на данни, както и да извличат ползи от това по непропорционален начин.
„Разглеждаме някои платформи като портиери, а това не е нещото, което искаме за нашия вътрешен пазар”, казва Бретон.
Европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер обяви, че се планира широко проучване на секторите, които използват нови технологии.
Подобни проучвания в миналото провокираха разследвания срещу индивидуални компании, които доведоха до глоби и други санкции.
Предложенията относно изкуствения интелект предвиждат изграждането на рамка за надзор над употребата на технологии, които все повече компании използват в сектори с висок риск, като здравеопазването, транспорта и опазването на реда.
Вестагер иска да има дебат за употребата на технологиите за лицево разпознаване на обществени места. В миналото ЕК обмисляше забрана на тези практики, но изостави идеята.
Браншовите организации на телекомите ETNO и GSMA, както и Асоциацията на търговските телевизии в Европа (ACT), които лобираха технологичните компании да спазват същите правила, като медийния и телеком сектора, приветстват предложенията на ЕК.
От друга страна, технологичната организация CCIA призовава ЕК да обсъди идеите внимателно с акционерите, така че те да увеличат инвестициите и иновациите.
По-всеобхватни правила в ЕС ще означават, че компаниите за дигитални услуги ще трябва да носят по-висока отговорност за техните действия и съдържанието, което хостват на платформите си. Оконачателните предложения се очакват до края на годината.