Тази малка електрическа кола струва едва 6 хил. евро
Френският автомобилен производител Citroen представи Ami - малка електрическа кола, чиято основна характеристика е ниската цена.
Автомобилът не може да се похвали с бързина, а на външен вид наподобява формата на перална машина, но за сметка на това цената на возилото възлиза на едва 6 хил. евро.
Всъщност Ami трудно може да се класифицира като лека кола. Citroen определя продукта като “неконформистки мобилен обект”. Максималната скорост на „обекта” достига 45 км/час, при електрически двигателя от 6 киловата, равняващ се на 8 конски сили.
Тази характеристика позволява на деца на 14-годишна възраст във Франция или на 16 в редица европейски страни, да управляват законно изделието на Citroen без необходимостта от шофьорска книжка, предава CNN.
Според законодателството в тези страни, Ami се класифицира като „voiture sans permis” или казано с други думи, като кола без необходимост от книжка – категория за малки и бавни превозни средства, които се третират като скутери на четири колела.
Ami напомня за легендарния модел на Citroen 2CV. Подобно на ранния Ford Model T, 2CV, произвеждан в периода между 1940-те и 80-те години на миналия век, е пример за автомобил, чиято основна мисия е да бъде максимално достъпен.
2CV е евтина кола, създадена да се движи по слабо поддържани пътища из провинцията в Европа и да се ремонтира бързо и евтино, когато е необходимо.
Новата електрическа Ami следва същата минималистична философия.
Ami е произведена, така че да се използват минимелен брой отделни части в процеса. Така напрмер, предницата и задницата са създадени от едни и същи части, лявата врата е абсолютно същата като дясната и прочее. Това означава, че пантата на страничната врата на водача е отпред, докато пантата на страничната врата на пътника е отзад.
Мобилно приложение, което водачът може да използва чрез самртфона си, играе ролята на командно табло, чрез което може да се следят неща като изминато разстояние и навигация. Колата разполага със специално място, където водачите да поставят смартфона си за да следят важните показатели. Зад волана има и поставка за чаши.
Тъй като е малка и лека кола, създадена да се ползва предимно за градско шофиране, Ami може да измине около 70 километра с едно зареждане на батерията.
За сметка на това, зареждането става изключително бързо, за едва 3 часа, чрез електропреносната мрежа в дома.
Автомобилът е наличен чрез дилърите на Citroen, като потребителите могат да поръчат колата директно чрез своя смартфон. Citroen има споразумение с френските вериги магазини за електроника Fnac и Darty да показват продукта в някои от обектите си.
Потребителите имат възможността да използват возилото и на лизинг, вместо да го закупуват, на цена от 20 евро на месец. Ami ще е достъпна и чрез Free2Move, компания за споделяне на автомобили, оперирана от PSA, компанията-майка на Citroen, на цена от 0.26 евро на минута или срещу 9.90 евро месечна абонаментна такса.
През миналата година, Citroen отпразнува 100-годишнината си на Автомобилното изложение в Женева, където представи концепцията за Ami One, която бе предшественик на настоящия модел малка електрическа кола.
Тогава от компанията посочиха, че стратегията на бранда е да заложи на по-евтини електрически коли, като на по-късен етап да започнат да изграждат и по-луксозни модели. За сравнение, Tesla предприеха обратния модел – представяне първо на луксозни модели, след което и на по-достъпни такива.
Както и другите марки на PSA, Citroen също планира да представи модели в бъдещето, които да са както електрически, така и хибридни. Класическите коли с двигатели с вътрешно горене няма да изпаднат от портфолиото на компанията.
Citroen ще започне да приема поръчки за Ami от 30 март тази година във Франция, а няколко месеца по-късно о в Испания, Италия, Португалия, Белгия и Германия.