Международната космическа станция (МКС) може да има посетители през следващата година.

SpaceX обяви споразумение със стартъпа Axiom Space, който планира да води туристи, частни изследователи, астронавти от други държави и други клиенти извън операциите на НАСА до МКС.

На тези полети ще има трима пътници, както и обучен командир, като бизнесът ще разчита на космическия кораб на SpaceX на име Crew Dragon.

Първата мисия на Axiom може да стартира най-рано през втората половина на 2021 г., сочи изявление до медиите на двете компании, предава CNN.

Crew Dragon ще се свърже с МКС, като пътниците ще могат да прекарат най-малко 8 дни в космоса, преди да се върнат на Земята.

„Тoва ще бъде просто първата от много мисии до МКС, които ще бъдат напълно управлявани от Axiom Space”, казва изпълнителният директор на компанията Майкъл Съфредини, който има опит като мениджър на програмата на НАСА за МКС в периода 2005-2015 г.

„Осигуряването на транспорт отбелязва значителен напредък към постигането на тази цел”, казва той.

Axiom отказва да сподели информация относно цените, но предишни сходни мисии до МКС струваха на пътниците десетки милиони долари.

Сделката с Axiom е втората, свързана с комсическия туризъм, която SpaceX обявява през последния месец.

Компанията, която е управлявана от милиардера Илон Мъск, обяви през февруари, че ще работи с фирма на име Space Adventures за организацията на пътуване в орбитата на Земята за група пътници.

Space Adventures има опит в организацията на 8 пътувания до МКС за заможни ентусиасти в периода 2001 – 2009 г., като тези мисии се реализираха с помощта на руския космически кораб Союз.

Така Axiom може да се превърне в първата компания, която води туристи на МКС с помощта на американски космически кораб.

Преди всичко това да се случи обаче, Crew Dragon на SpaceX трябва да бъде сертифициран за полети с хора на борда и да докаже, че може да изпълнява основната си функция – транспортиране на обучени астронавти до МКС.

НАСА се обърна към частния сектор за създаването на космически кораб, който да може да замести Space Shuttle Program, която беше прекратена през 2011 г. НАСА осигури 2.6 млрд. долара на SpaceX за поставената задача. Boeing сключи сходна сделка на стойност 4.2 млрд. долара за разработката на своя комсически кораб на име Starliner.

Разработката и на двата космически кораба се бави с години. От 2011 г. НАСА разчита единствено на руския Союз, за да праща свои астронавти на МКС.

След последните си тестове през януари, Crew Dragon изглежда е на прав път към целта да реализира първата си мисия с хора на борда през пролетта.

НАСА уточнява още от самото начало на програмата, че въпреки че плаща за разработката на комсически кораб, Boeing и SpaceX ще запазят собствеността си над творенията, което ще им позволи да ги използват за различни видове мисии, включително за космически туризъм.

Международната космическа станция, която на практика представлява лаборатория в космоса, е дом на множество космонавти от дузина различни страни през последните две десетилетия.

От няколко години НАСА говори за това, че МКС може да бъде използвана за редица комерсиални активности.

През миналата година щатската космическа агенция обяви, че ще разреши до две пътувания до МКС на година на космонавти, които не са част от правителствената програма.

Говорител на НАСА разкрива, че туристическите планове на Axiom са в крак с широката стратегия за комерсиализация на базата в космоса.

Въпреки всичко това, основната цел пред Crew Dragon е създаването на космически кораб, който да праща астронавти на МКС, като по този начин елиминира щатската зависимост от руския Союз.

11 факта за годишнината на Международната космическа станцияНека се върнем назад във времето

Така или иначе, историята помни, че плановете за пращане на заможни клиенти в космоса често се променят или отменят.

През миналата година, например, компания на име Bigelow Aerospace обяви, че ще организира пътувания до МКС, използвайки кораба на SpaceX Crew Dragon.

Компанията планираше да продава билети на стойност 52 млн. долара, но на по-късен етап тези планове бяха отменени.

През 2017 г. SpaceX имаше намерение да праща туристи на полет около Луната чрез Crew Dragon капсулата си. Компанията отмени тези планове и се фокусира върху разработката на кораб и ракетна система на име Starship, която все още се намира в ранна фаза.

Космическата индустрия скоро може да преживее истинска революция, ако SpaceX и другите космически компании реализират плановете си.

Сред основните играчи в този евентуален бизнес са Virgin Galactic и Blue Origin ,които са собственост съответно на милиардерите Ричард Брансън и Джеф Безос.

И двете компании работят по стартирането на космически туризъм под формата на суборбитални полети за заможни клиенти.