Човекът, който прави пътища от пластмасови отпадъци
Повечето хора в днешно време признават, че замърсяването с пластмаса е сериозен проблем.
Част от тях търсят начини за борба с него - от намаляване на личната употреба на пластмаса до забрана на сламките за еднократна употреба, както цивилните, така и правителствата се опитват да се борят с непрекъснато нарастващото количество отпадъци, които произвеждаме.
Отпадъци, чието разграждане може да отнеме хиляди години. Един от хората, които играят активна роля в тази битка, е Тоби Маккартни - инженер, който на пръв поглед е открил идеалния начин за повторна употреба на пластмасовите отпадъци.
Шотландецът е вдъхновен от две неща. Първо, той казва, че притесненията на дъщеря му за големите количества пластмаса в океаните са нещо, което го е докоснало дълбоко. Второ, докато е на екскурзия до Индия, Макартни забелязва, че местните топят пластмасови отпадъци, за да запълнят дупките по пътищата си. Това му дава идея за създаването на собствена компания.
На сайта на MacRebur също се разказва историята на произхода на компанията: „Идеята се зароди, когато нашият изпълнителен директор Тоби Макартни работе в Южна Индия с благотворителна организация, помагаща на хората, които са „берачи“ на сметищата. Работата им е да събират вещи, които могат да се използват повторно, и да ги продават, за да бъдат превърнати от боклук в нещо полезено.
Някои от тези пластмаси, събирани от берачите, са поставяни в дупки на пътя, след това заливани с дизел и запалвани, за да се разтопят и да образуват импровизиран пълнител за кратерите.
Маккартни обаче бързо разбира, че във Великобритания няма да са много щастливи от идеята за изгаряне на пластмаса и дизел, така че той трябва да намери по-добър начин да я осъществи, разказва BoredPanda.
Тоби създава MacRebur с приятелите си Гордън Рийд и Ник Бърнет през април 2016 г. - името на компанията се основава на част от всяко от техните фамилни имена. След това те започват да разработват техника и формула, за да постигнат целта си - да използват пластмасови отпадъци за пътно строителство.
Събират пластмаса за търговска и домакинска употреба (разделението е около 60 на 40 процента) и използват гранулатор, за да я превърнат в малки парчета с големина не повече от 5 мм. След това пластмасовите гранули се смесват с активатор - патентована от компанията формула, а миксът впоследствие отива при производителите на асфалт.
Обикновеният асфалт се прави предимно от битум и камък. Технологията на MacRebur обаче заменя парчетата битум, което от своя страна намалява използването на изкопаеми горива.
Компанията също така гарантира, че използва подходящата температура, за да избегне навлизането на микрочастици и замърсяване на природата.
В интервю за CNN Макартни твърди, че поради специалната си формула, пластмасовите пътища са с 60% по-издръжливи от традиционните. Той също така отбеляза, че лабораторните тестове, които компанията провежда, могат да живеяттри пъти по-дълго от обикновените.
„Преминахме през около пет до шестстотин различни дизайни от различни полимери, които смесвахме, преди да открием един, който действително работи“, казва той.