В бъдеще: Комбинации между присъствено и дистанционно обучение
През последните месеци сме свидители на това, за което се говори от години, а именно – дигитализация на системата на училищното образование.
Това заяви Олга Ялъмова, директор на ЧСУ Евроги и Христо Георгиеви, по време на дискусията в панел „Образование“, част от 11-ото издание на икономическия форум „Шумът на парите“.
Това, което толкова години не ни идваше отвътре да го направим, на практика ни се наложи отвън и мисля, че системата се справи успешно – къде синхронно, къде асинхронно.
Всяко училище и всеки учител намери неговия начин, мобилизира се, за да може учениците да завършат при дистанционен режим. На практика това се случи и се видя, че няма нищо страшно.
Видя се, че технологиите до такава степен са навлезни в нашия живот, че няма как ние да ги изключим от системата на образованието. Смятам, че в бъдеще все повече ще се правят комбинации между присъствено и дистанционно обучение. Както се казва – всяко зло за добро, каза още Ялъмова.
По данни на МОН, 90% от училищата в България се справиха успешно с дистанционното обучение.
„За мен по време на всички грипни ваканции е задължително да има дистанционно обучение, тъй като сферите на технологиите толкова се развиха, че ние в момента включваме учители, които преподават от чужбина. Учителят ни по китайски в момента води уроците от Шанхай, каза още Ялъмова.
Деца, които са болни и им се налага по-дълго възстановяване, няма никакъв проблем да се включват дистанционно, за да не изпускат учебен материал, допълни още тя.
Според Ялъмова „в последните години образованието стана национален приоритет, ние виждаме и промяна в учителските заплати, а и в условията на работа“.
Всички ние, като родители, трябва да работим за престижа на учителите, каза още Ялъмова.
Оказва се, че това да си адаптивен, бързо да се приспособяваш към променящите се условия вече се слага в класациите като ключова компетентност на XXI век. Родителите не бива да се фокусират толкова върху оценките, колкото върху това да развиват още от I клас в детето си твърди и меки умения – да владеят чужди езици, да могат да работят с технологии, допълни тя. „Родителите е важно да търсят силните страни в децата си и да ги развиват, а не да ги насочват към някоя професия, която е модерна", обясни Ялъмова. В Пекин, например, има цели магазини, в които не можеш да срещнеш човек, там нямаше продавачи. Всичко е заменено от машини, които са мултифункционални. Разбира се, трябва да владееш чужди езици, за да ги разбереш.
Според мен в бъдеще такъв тип нискоквалифицирани професии ще отпаднат. Няма как да отпаднат професии, свързани с човешкия капитал и общуването с хора – учители и лекари, заяви тя. Децата трябва да се наблюдават в ранните години и да се търсят силните им страни, завърши експертът.