Недостигът на дървени палети блокира търговията между Великобритания и ЕС?
Те играят небляскава, но съществено важна роля в бизнеса от близо век. Сега недостигът на дървени палети заплашва да наруши трансграничната търговия с ЕС след брекзит.
От януари дървени палети, върху които се транспортират стоки между Великобритания и ЕС, ще трябва да отговарят на международния стандарт за фитосанитарни мерки ISPM-15, според който всички необработени дървени и дървесни опаковъчни материали (WPM) за износ трябва да бъдат третирани.
При процеса на топлинна обработка WPM трябва да се нагрее, докато вътрешната му температура достигне 56 градуса по Целзий или повече за 30 минути, като това се счита за най-ефективния и щадящ околната среда начин за унищожаване на вредни вредители от дървесина, информира Bloomberg.
В писмо до министерството на околната среда и храните на Великобритания от миналия месец ръководителят на британската Конфедерация за поизводителите на дървесни опаковъчни материали и палети е предупредил, че страната няма да разполага с достатъчно палети, които отговарят на стандарта, а коронавирусът е попречил на усилията за наваксване на недостига.
“Още по-малко вероятно е крайният срок, който е на 1 януари 2021 г., да бъде спазен,” казва Джон Дай, президент на конфедерацията. “Нашата прагматична индустрия постигна сериозен напредък, но престои още много.”
Недостигът увеличава списъка с препятствия, с които компаниите, които се занимава с трансгранична търговия, ще се сблъскат след окончателното излизане на Великобритания от ЕС в края на годината.
Компаниите вече се борят с това как да попълват данъчни декларации за първи път от три десетилетия, като в същото време има вероятност движението на техните камиони да бъде следено от все още нетествана държавна IT система.
Според Дай между Великобритания и ЕС ежегодно преминават около 100 милиона палети. Досега те нямаше нужда да отговарят на стандарта ISPM-15, защото придвижването между страни членки на ЕС не го налага. Това обаче ще приключи с изтичането на преходния период по брекзит на 31 декември.
Производителите на палети във Великобритания и ЕС се опитват да увеличат производството, но техните усилия бяха засегнати от пандемията, казва Дай. Въвеждането в ескплоатация на нови пещи за топлинно третиране на палетите беше забавено значително от вируса.
Изискванията на ISPM-15 ще се прилагат за стоки, които се движат и в двете посоки.
Дай казва, че се надява ЕС да не прилага правилата толкова строго, защото съюзът също има недостиг на палети, които отговарят на изискванията. Той обаче казва на клиентите, че не могат да бъдат сигурни, че ЕС няма да прилага толкова строго правилата срещу Великобритания.
“Може да бъдат спирани,” казва той за палетите. “Доста изнервящо е, когато политиците си играят с бизнеса на хората.”