Harley-Davidson напуска най-големия мотоциклетен пазар в света
Култовата американска мотоциклетна марка Harley-Davidson обяви, че спира производството си в Индия и ще намали драстично дилърската си мрежа в страната, която е най-големият пазар за мотоциклети в света, съобщава BBC.
Решението на компанията е тежък удар за индийския премиер Нарендра Моди, който полага усилия за привличането и задържането на чуждестранните инвеститори в страната.
От Harley-Davidson ще затворят фабриката си в Бавал в Северна Индия, като разходите за преструктурирането са на стойност 75 милиона долара. Ще бъдат съкратени и около 70 работни места.
Заводът беше отворен през 2011 г., но американската компания изпитва затруднения с продажбите на фона на конкуренцията от страна на местния производител Hero и японския гигант Honda.
Всяка година в Индия се продават по 17 милиона мотоциклети и скутери.
Местният пазар обаче се оказва труден за много от големите автомобилни и мотоциклетни компании, въпреки мащабите си.
General Motors спря производството си в страната през 2017 г., през 2019 г. Ford сключи споразумение за прехвърлянето на по-голямата част от своите активи в Индия в съвместно дружество с местната Mahindra & Mahindra.
Преди няколко месеца американският президент Доналд Тръмп се оплака от високите данъци, които се налагат на чуждестранните компании в Индия, като изрично спомена акциза върху мотоциклетите на Harley-Davidson.
Оттогава насам вносните мита бяха намалени с 50%, но въпреки това американската компания изпитваше сериозни затруднения да се конкурира с по-евтините марки.
Освен това тя е изправена и пред сериозни вътрешни предизвикателства, след като регистрира първата си тримесечна загуба от над десет години насам в периода от април до юни 2020 г. Наложи се новият изпълнителен директор Йохен Зайц да съкрати стотици служители и да се фокусира върху основните модели и пазари.
През последните години Harley-Davidson успяваше да продаде на индийския пазар по около 3000 мотоциклета годишно, което по никакъв начин не оправдава огромните инвестиции, които компанията направи в Азия.