Електрическа кола? А защо не електрически мотоциклет
Електрическите коли завзеха страниците и ефира на медиите по цял свят, оставяйки в сянка нещо също толкова интересно и иновативно – електрическите мотоциклети.
Те са бързи, зелени и тихи, като вече редица производители гледат на тях като на потенциален фактор в световната война за намаляване на вредните емисии.
Ричард Хетфийлд, шеф на Lightning Motorcycles, производител на електрически мотоциклети, базиран в Силициевата долина, вярва, че усещането от карането на техните мотори граничи с божественото.
„Има нещо почти магическо около това, че когато карате мотор и натиснете газта, получавате невероятно ускорение без шум, без вибрация”, коментира той, цитиран от BBC.
Първият път, когато той се качил на подобно превозно средство, чувството било като че „божията ръка ви тласка напред по пътя”.
Единственият модел на Lightning Motorcycles - LS-218, може да вдигне от 0 до 100 км/час за под 2 секунди, радвайки се на максимална скорост от 361 км/час. И всичко това само със захранване чрез батерия.
Ричард Хетфийлд, шеф на Lightning Motorcycles; снимка: Lightning Motorcycles
През 2013 г. компанията влезе в историята, печелейки състезанието The Race to the Clouds, в което се съревноваваше с електрически и бензинови конкуренти.
Но подобно представяне струва немалко – стартовата цена на модела LS-218 възлиза на 39 хил. долара.
Поради това Хетфийлд знае, че дори и неговите мотоциклети да успеят да проникнат някога на масовия пазар, то те ще трябва да са на най-малкото на по-достъпна цена в бъдещето.
Това е стратегията на друга компания за електрически мотоциклети – Zero Motorcycles, която също се намира в Силициевата долина.
Сам Пашел, изпълнителен директор, посочва представянето като най-доброто нещо в неговите мотори.
„Както виждате при Tesla, въртящият момент, мощността и ускорението са на друго ниво спрямо повечето бензинови мотоциклети”, казва Пашел.
Електрическият двигател има способността да подава максимална мощност, независимо дали сега тръгваме или вече сме на максимална скорост, за разлика от бензиновия двигател, при който подаването на мощност зависи на коя предавка сме в момента и колко конски сили имаме.
Най-мощният модел на Zero Motorcycles може да вдигне максимална скорост от 161 км/час, като ускорява от 0 до 100 км/час за 3.5 секунди.
Това е сравнимо с някои от по-евтините бензинови модели на компании, като BMW, Ducati и Honda.
По думите на Пашел, всяка година батериите, които се използват в електрическите мотори, подобряват капацитета си с 8-10%.
Неговата компания произвежда ръчно между 2 хил. и 10 хил. батерии на година. Производителят бележи двуцифрен ръст в годишните продажби от 2006 г. насам, като основни търговски партньори са САЩ, Франция и Германия.
Zero Morotcycles предлага 6 модела електрически мотори, които започват от 8 500 долара за модел с капацитет на батерията 80 километра.
За повече пробег (160-320 километра) и по-мощно представяне ще се нуждаете и от по-голяма батерия, или с други думи цената скача до 16 хил. долара.
Така излиза, че батерията оформя около 50% от цената на мотоциклета.
Повечето електрически мотори могат да се зареждат посредством стандартни контакти, но едно пълно зареждане може да отнеме до 8 часа, ако се прави по този начин. За по-скоростно зареждане с ток, отнемащо между 1 и 2 часа, ще се нуждаете от мотор, екипиран с порт за бързо зареждане, който ще ви позволи да използвате съоръженията за зареждане на електрически автомобили.
Повечето комерсиални производители на мотори разработват електрически прототипи, като дори легендарните Harley-Davidson обявиха, че ще представят модел, задвижван на ток през следващата година.
През 2019 г. пък светът за първи път ще види официалното състезание MotoE, предназначено само за електрически мотори, което ще бъде част от European MotoGP сериите.
В Китай, където правителството субсидира покупката на електрически возила, съществуват стотици компании, произвеждащи електрически мотоциклети, предлагайки от най-евтините модели до супербързи произведения на изкуството.
Китайският модел Evoke Urban S ще започне да се продава и на британския пазар по-късно през тази година. Паралелно с това в Берлин, Германия, компанията Coup пусна услуга за споделено ползване на електрически скутери през миналата година.
Електрическият мотоциклет Evoke Urban S; снимка: EVOKE MOTORCYCLES
„Технологията, използвана в мотоциклетите, се развива със закъснение от 4 до 6 години спрямо тази, използвана в автомобилите”, казва шефът на Lightning Motorcycles Ричард Хетфийлд.
Понастоящем обаче, подобрението в електрическите мотори и технологиите за производство на батерии вече позволяват на електрическите мотоциклети да конкурират представянето на традиционните мотори, разчитащи на двигател с вътрешно горене.
Тъй като моторите, задвижвани с електричество, са изградени от сравнително малки подвижни части, вибрациите са елиминирани почти напълно. Освен това, благодарение на батериите, които захранват задното колело, няма миризми на изгорели газове и прочее „екстри”.
През 2020 г. Европа, Китай и САЩ ще въведат тежки стандарти за допустимото количество вредни емисии, които могат да отделят мотоциклетите. Очаква се това да повиши цените на моторите, същевременно намалявайки представянето им, което ще отвори широко поле за масовото навлизане на електрическите им събратя.
Извън САЩ и Европа, мотоциклетите на бензин, включително скутерите, са доста предпочитан метод за превоз. Това обаче повишава замърсяването на околната среда.
Поради това много от големите градове в Азия поощряват преминаването на зелени превозни средства.
Повод за решението на Harley-Davidson да представи електрически модел може да се търси в намаляващите продажби през последното десетилетие, довели до закриването на някои мощности на компанията. Това се случва, тъй като основните клиенти на бранда започват да остаряват, а новото поколение вече не вижда в марката това, което са виждали представителите на предходните генерации.
Но най-новото партньорство на компанията с производителя на електрически мотори Alta Motors може да промени хода на събитията.
„Предвиждаме да бъдем световен лидер в електрификацията на мотоциклети”, казва изпълнителният директор на Harley-Davidson Мат Леватич в изявление.
Но за много традиционни любители на моторите, особено за собствениците на Harley, симфонията на двигателите с вътрешно горене е голяма част от страстта им. Освен това, някои мотористи смятат, че „шумът спасява животи”, посочвайки, че по този начин пешеходците могат да чуят идването на моторите отдалеч.
Така излиза, че електрическите, респективно по-тихи мотори, могат да страдат от така да се каже имиджов проблем.
Шефът на Zero Motorcycles Сам Пашел отвръща на горепосочените упреци, че е далеч по-добре един моторист да може да чува какво се случва около него. Но ако броят на инцидентите с електрически мотори се увеличи заедно с популярността на технологията, то навярно ще има ответен имиджов удар.
Harley-Davidson се реорганизира, съкращава служителиПродажбите на компанията в САЩ намаляха със 7.1%
Все пак, ползите от зелените превозни средства са видими за всички, дори и за закоравелите байкъри.
55-годишният Антъни Шортланд, който се труди като инженер в Силициевата долина и притежава шумен бензинов мотор, коментира, че неговият любим Triumph е нищо повече от „ една кофа болтове”, бъкана от множество подвижни части, като всяка една от тях изисква подръжка.
„Но електрическите мотори променят правилата на играта. Харесвам елегантността и ефективността на това да изградиш превозно средство около електрически двигател. Електрическият мотоциклет действително представлява върха на ефективното инженерство”, добавя той.