Вълчев: Не трябва да бързаме със затварянето на училищата
Продължавам да твърдя, че присъственото обучение е най-доброто и ние не трябва да възвеличаваме обучението в електронна среда, тъй като при него има редица дефицити, свързани със социализацията, с психическата умора и с ефективния образователен процес. Това заяви на днешния брифинг на Националния оперативен щаб министърът на образованието Красимир Вълчев.
"В момента ситуацията, пред която сме изправени, налага вземането на решения. Няма единна формула, която да ни даде някой друг отвън, или която да измислим, гарантираща баланс между запазването на здравето и нормалиня обучителен и работен процес. Продължавам да съм на мнение, че училищата не трябва да се затварят първи и трябва да се действа локално. Казах го и на здравния министър, но ситуацията се усложнява и моите аргументи стават все "по-леки" и "по-малко валидни", заяви Вълчев.
Според него училищата не трябва да се затварят във всички области, а само там, където има проблеми и смятам, че локалния подход е по-добър.
"Германия и Франция взеха решение за затваряне на значителен брой сектори, но оставиха отворени училищата, защото има относителен политически консенсус, че те трябва да се затварят последни. Най-лесно е те да бъдат затворени, защото няма значителни непосредствени икономически ефекти. Частните училища у нас са под 1%. Но това, което трябва да знаем, е че рискуваме дългосрочните социални и икономически загуби да бъдат по-големи, отколкото в други сектори", обясни образователният министър.
По думите му в момента данните показват, че училищата не са най-епидемичната среда. Средният брой на заразените учители съотвества на средния брой на другите професионални групи, а при учениците делът е 8 пъти по-малък, което, според него, означава, че те най-вероятно боледуват безсимптомно.
"Това не означава обаче, че училищата не допринасят за разпространението на епидемията. Tе са среда на многочасово, ежедневно взаимодействие. Но такива са и големите предприятия, както и много други индустрии и организации", заяви министърът.
"Тук възниква въпросът кое ни е по-важно? Сегашното решение за затваряне на гимназиалните паралелки мисля, че е разумно и балансирано. От другата страна на моите аргументи стоят човешки животи и ескалираща епидемична ситуация. При гимназистите обучението в електронна среда е по-ефективно, отколкото при малките деца, където е изключително неефективно", каза още Красимир Вълчев.
По думите му в столицата ситуацията изглежда най-тревожна, тъй като там има най-голям брой карантинирани учители и ученици.
"Към днешна дата съм разрешил на всички училища, които са подали такова заявление, да преминат към онлайн обучение и за учениците от 1 до 7 клас. До този момент става въпрос за 15 училища, като се очаква техния брой да се увеличи. За съжаление имаме и смъртни случаи в системата. Четирима учители са станали жертва на коронавируса през последните 20 дни. Изказвам съболезвания към техните близки. Затова трябва да помогнем на лекарите да се справят със ситуация. Убедени сме, че по линия на възпитанието, културата по спазването на правилата и контрола на изпълнението им можем да постигнем много повече, отколкото ако продължаваме с решенията за централно затваряне", заяви образователният министър.