ОББ: Отчитаме рекорден ръст на клиентите, използващи мобилно банкиране
Татяна Иванова е член на Кънтри тийма на КВС Груп за България, член на УС и изпълнителен директор Маркетинг и дистрибуция – банкиране на дребно на ОББ от месец април 2020.
Присъединява се към ОББ в края на 2018 г. като директор на дирекция „Банкиране на дребно и дигитални продажби“. Преди това има 18-годишен опит на ръководни позиции в различни подразделения на френската група Сосиете Женерал.
Има магистърска степен по Бизнес администрация от HEC-Paris. Владее английски, френски и руски език.
Вижте какво заяви тя в интервю за Profit.bg:
Какви антикризисни мерки в подкрепа на домакинствата и бизнеса предложи ОББ и каква част от кредитополучателите на банката се възползваха от тях?
ОББ предлага няколко вида антикризисни мерки с различна насоченост за различни целеви групи клиенти.
Съгласно одобрения от БНБ Ред за отсрочване на кредитни задължения, ОББ предложи възможност за отсрочено плащане на лихва и главница по кредити на граждани и фирми, засегнати от кризата с COVID-19.
До края на септември т.г. сред физическите лица най-голям интерес към тази мярка се наблюдаваше от клиенти с ипотечни кредити, но като цяло делът на отсрочените кредити остава нисък спрямо общата експозиция на банката.
От възможността за отсрочване се възползваха и фирми, работещи в сектори, които са в най-голяма степен засегнати от пандемията.
Съгласно удълженото действие на приетия от БНБ Ред за отсрочване на кредитни задължения, до 23.03.2021 г. клиентите ще имат възможност да заявят частичен или пълен гратисен период до 9 месеца за плащане на вноски по редовно обслужвани кредити, одобрени преди 31.03.2020 г.
Тези, които са имали отсрочване при предишната вълна, могат да заявят ново отсрочване на кредитни задължения, но общият срок на двете отсрочвания не трябва да превишава 9 месеца.
ОББ активно се включи и в програма за безлихвени кредити, гарантирана от ББР и насочена към физически лица в в неплатен отпуск в резултат на пандемията. По тази програма към началото на декември ОББ е одобрила над 4400 кредита на стойност над 16.5 млн. лв. Съгласно новата рамка, изготвена от ББР, очакваме срокът на тази мярка да бъде удължен до 30.06.2021 г.
Предлагаме и мерки за подпомагане на микро, малки и средни предприятия във връзка с финансовите последици, причинени от COVID-19 по различни гаранционни програми, подкрепени от Европейския инвестиционен фонд като COSME COVID-19, InnovFin-Covid-19 и JEREMIE Trade Finance-Covid19 Използвайки тези програми, ОББ предоставя финансиране на МСП при преференциални ценови условия и облекчени изисквания за обезпеченост.
През 2020 ОББ предостави на потребителите си редица услуги, улесняващи ежедневието им и ограничаващи контактите им с хора и посещението на банкови клонове. Какъв процент от клиентите ви се възползват от тях и коя е най-използваната услуга?
COVID-19 доведе до значителен ръст в използването на дигиталните канали на банката, като на най-голям интерес се радва мобилното банкиране ОББ Мобайл.
Броят на активно ползващите нашето мобилно банкиране клиенти физически лица скочи с 46% от началото на годината и те вече съставляват над една четвърт от всички клиенти на банката.
Според независимо бенчмарк проучване, обхващащо над 200 банки в 50 страни, ОББ се нарежда сред дигиталните лидери през 2020 г. по ръст на % на клиенти, ползващи мобилно банкиране. Освен за плащания, ОББ Мобайл стана предпочитан канал за откриване на банкови продукти.
Отчитаме ръст от 12% в броя на откритите в мобилното банкиране на банката разплащателни сметки и дебитни карти с 12%, както и при заявките за кредитни продукти. С цел да улесним клиентите, които предпочитат дистанционното кандидатстване за кредит, стартирахме и с нова услуга Видео банкер, която предлага видео консултация по ипотечен или потребителски кредит.
Изключително сме горди, че сме една от двете банки на пазара, които предлагат услугата Digital onboarding, т.е. възможността да станеш клиент на банката изцяло през Мобилно приложение, без да посещаваш клон. Това дава шанс на потребителя да получи достъп до широк набор от продукти и услуги на банката изцяло през мобилното ни приложение.
Нов клиент има възможност да мине през целия процес на идентификация, комплексни проверки и подписване на документи изцяло по дигитален път и така в реално време, 24/7, да стане наш клиент. От потребителска гледна точка, процесът отнема не повече от 15 минути.
Услугата се радва на успех най-вече сред младите хора, като над 60% от привлечените по дигитален път клиенти са на възраст под 30 години.
ОББ разработи програма за потребностите на най-младата група от настоящи и потенциални клиенти на банката – на възраст от 18 до 25 години. Какво търсят те в една банкова институция и какво ги отличава от останалите клиенти?
Да, разработихме програма Full access за младежите на възраст 18-25 години, която предоставя набор от най-често използваните услуги за ежедневно банкиране на изключително достъпна цена.
Това е поколението на т.нар. digital natives, което предпочита да консумира всички продукти и услуги изцяло в дигитална среда, буквално с няколко клика.
Проучвания сред тази група клиенти в САЩ, например, показват, че по-голямата част от тях предпочитат да посетят зъболекарския кабинет, отколкото банков клон.
Съобразявайки се със спецификата на най-младата група клиенти, ОББ предложи напълно дигитален процес по откриване на пакет Full access за младото поколение в нашето мобилно банкиране, като всички документи се подписват с няколко клика, без печат на хартия. Посещение на банков клон се изисква само за получаване на банковата карта.
Какъв процент могат да достигнат отпусканите изцяло онлайн кредити през 2021 г.?
Към момента делът на отпусканите онлайн банкови кредити в България е под 10%. Като в този процент влизат кредити, чийто процес на одобрение е базиран на онлайн кандидатстване и консултация от служител в Контактен център.
Част от тези кредити се подписват все още в банков клон, ако клиентът е нов за банката и трябва да мине процес на идентификация. За сравнение, в страните от ЦИЕ процентът на онлайн кредити достига 30%.
Отчитайки нарасналите предпочитания на потребителите в България към банкови продукти, предлагани дистанционно, този процент може бързо да скочи до нивото, което са достигнали страните в ЦИЕ. За целта обаче българските банки следва да предложат изцяло автоматизирани процеси по обработка на кредитната апликация чрез т.нар. straight through processing.
ОББ работи именно в тази посока, като съвсем скоро, в допълнение към предлаганите кредити с опция за онлайн кандидатстване и подписване, ще предложим напълно автоматизиран процес с незабавен отговор на искането за кредит през нашето мобилно приложение ОББ Мобайл.
Спестяват ли повече хората по време на пандемия? Какви ще са лихвите по депозитите през следващите 12 месеца? Какъв дял имат вложенията във ваши фондове спрямо депозитите по последни данни?
Прогнозите са за задържане на ЛП по депозити близо до 0%, като въпреки нулевата доходност, депозитите в банките растат. Вложенията във фондове са добра алтернатива при хоризонт на инвестицията над 1 година. Делът на клиенти, които инвестират във фондове в България, е все още нисък, но в бъдеще очаквам да расте.
Продължава ли трансформацията на клоновата мрежа и как ще изглежда тя в бъдеще?
Според мен със сигурност в България клоновете ще бъдат необходими и в бъдеще. По брой клонове на 100 хил. жители страната ни все още заема челно място в ЕС, след далеч по-напреднали в дигитално отношение пазари, като Испания и Италия.
Но същевременно се наблюдава спад в посещенията в клоновете, т.е. банковият клон вече не е толкова предпочитан канал за плащания или касови операции.
Определено за такива услуги клиентите предпочитат дигиталните канали и банкоматите. От една страна, защото е по-бързо, но от друга - защото е и по-евтино.
Банковите клонове обаче предлагат експертизата на кредитните консултанти и специалистите по инвестиционни продукти. Именно предоставянето на консултации, свързани с комплексни банкови продукти, както и подпомагането на дигитализация на клиентите, които все още не ползват електронни канали за банкиране (в България те са все още преобладаващата част от всички банкови клиенти), ще са двете основни направления в трансформацията на банковите клонове през следващите няколко години.