За много от нас пътуването със самолет е изпълнено със стрес, въпреки че извънредни ситуации на борда се случват много рядко.

Една от тях потенциално би била свързана с прозорците на машината, като Bright Side търди отговор на въпроса какво би се случило, ако илюминаторът се счупи, докато самолетът е във въздуха?

Това вече се е случвало

През 1990 г., по време на полет 5390 на British Airways, един от панелите на предното стъкло на машината се отделя и капитанът на самолета е почти изсмукан от кабината. За щастие, стюардът хваща пилота в последната секунда и го задържа, докато самолетът каца, така че той оцелява.

Подобен инцидент се случва и по средата на полет на Airbus A319 през 2018 г., когато предното стъкло се пръсва. За щастие, вторият пилот на самолета е с колан, така че не излита от самолета и се отървава без сериозни наранявания.

Какво се случва в пътническия салон през това време?

В тази ситуация, преди всичко друго, бихте чули много силен шум поради разхерметизацията. По принцип въздушното налягане в кабината е по-високо, отколкото е извън самолета, за да може хората на борда да дишат нормално.

Ето защо, ако случайно се счупи прозорец, въздухът вътре ще излезе с висока скорост, като ще отнесе малки предмети, като телефони или списания (или може би по-големи неща, като хора). Други ефекти от понижаването на налягането включват падане на температурата и възникване на конденз в самолета.

Как да реагирате?

Както при много извънредни ситуации, най-важното правило е да не се паникьосвате. Освен това е добре да сте с предпазен колан през цялото време. След като кислородните маски паднат, сложете една, а след това помогнете и на другите хора около вас. Екипажът ще стартира аварийното кацане, като спускането ще бъде бързо, за да бъде сведен до минимум рискът за пътниците.

Веднага след като самолетът е на безопасна височина, ще можете да махнете маската.

Самолет не с прозорци, а с огромна гледка Как е възможно това?

Въпреки всичко - самолетите са наистина безопасни

Въздушното пътуване е един от най-безопасните начини за придвижване и става все по-безопасно. Освен това, когато възникне извънредна ситуация, като понижаване на налягането, прозорците рядко са причина за това: само в 2.7% от всички случаи.

Те са съставени от множество слоеве, изработени от плексиглас или акрилни пластмаси, които са трайни и имат малка дупка, чрез която да се избегне кондензация.