Може ли Китай да вземе част от земята на Черна гора?
Положена върху огромни бетонни пилони, които се издигат над река Морача в Черна гора, стои незавършена магистрала, която заплашва да доведе до фалит малката Балканска държава.
China Road and Bridge Corporation, държавната китайска компания, която строи моста с внесени от Китай работници, все още не е завършила със строителството на първата отсечка от дългата 430 км. магистрала до сръбската столица Белград.
Първата вноска по заем от 1 млрд. долара от китайската държавна банка трябва да бъде платена този месец, но не е ясно дали Черна гора, чийто дълг вече надхвърля два пъти БВП на страната заради проекта, ще може да плати.
Копие на договора за заема, разгледан от NPR, показва, че ако Черна гора пропусне крайния срок, Пекин има правото да получи земя в страната, стига тя да не принадлежи на армията или не се използва за дипломатически цели.
Нещо повече, предишното правителство на страната е позволило китайски арбитражен съд да има последната дума при евентуални договорни спорове, пише Daily Mail.
Вицепремиерът на Черна гора Дритан Абазович заяви през май, че условията по договора са нелепи.
„Това не е нормално. От гледна точка на националния интерес няма никаква логика“, каза той пред Euronews.
Съвременни градове, построени върху древни руиниИсторията е под краката ви
Простиращият се от пристанищния град Бар в Адриатическо море до Белград път е в основава на ожесточените дебати за китайското влияние, както в страни членки на ЕС, така и в такива, които искат да се присъединят към съюза, като Черна гора и съседите й от Западните Балкани Сърбия, Македония и Албания.
По подобие на държави като Шри Ланка, Джибути и Монголия, Черна гора е първата страна в Европа, която има проблеми със задълженията вследствие на китайската инициатива „Един пояс, един път“ с наричаната от някои „магистрала за никъде.“
Правителството казва, че 40-километровата отсечка от предложената магистрала с дължина 430 км. е увеличила толкова много задълженията на страната, че тя не може да си позволи да построи останалата част от пътя.
Идеята за изграждането на магистрала от крайбрежието до Сърбия води началото си от 2005 г., година преди Черна гора да гласува за независимост от своята съседка.
Начело на проекта бе Мило Джуканович, който е във властта като президент или премиер на Черна гора без прекъсване от 1991 г.
Правителството се надяваше, че магистралата ще даде икономически тласък на по-слаборазвитата северна част на страната, ще подсили търговията със Сърбия и ще подобри безопасността по пътищата.
Инвестициите на Китай в региона възлизат на над 6 млрд. евро, в това число магистрали, железопътни линии и електроцентрали. Сърбия, която е най-голямата икономика в региона и дългогодишен съюзник на Китай, получи лъвския дял от тях.
Черна гора може да е привлекателна за Китай по редица причини. Тя осигурява на Китай пристанище за достъп до Европа от Адриатически море, а близките икономически и политически връзки с Подгорица може да се окажат ценни за Китай, ако Черна гора влезе в ЕС.
Вицепремиерът Абазович заяви в интервю през май, че обмисля повдигането на обвинения за корупция срещу предишното правителство заради решението да бъде подкрепен проектът за китайската магистрала.
След това обаче той започна преговори с Пекин за това как да бъдат изплатени средствата, които Черна гора дължи, спря да говори с международни медии и вече не отправя призиви за помощ към ЕС.