След петрола, газа и въглищата глобалният недостиг стигна и до дизела
Глобалните запаси на дизелово гориво намаляват, тъй като рафинериите не успяват да поддържат темпа на възстановяване на търсенето след пандемията, което изостря световния недостиг на енергийни продукти, който вече повиши цените на природния газ, въглищата и суровия петрол.
В период, в който централните банки по света се притесняват от невижданите от години високи нива на инфлация, недостигът на дизел би повишил допълнително разходите за горива и транспорт и би увеличил допълнително цените на дребно.
Вносът на дизел от САЩ и Азия, на който Европа разчита, е ограничен в последните седмици поради по-високото местно потребление за производство и пътни горива.
Запасите от газьол, които включват дизел и мазут и се намират в независими складове в центъра за рафиниране и съхранение Амстердам-Ротердам-Антверпен, са намалели с 2.5% през миналата седмица, показват данни на нидерландската консултантска компания Insights Global.
Регионалните запаси са на най-ниските си нива по това време на годината за първи път от 2008 г., показват същите данни. Запасите от средни дестилати в Сингапур също падат до многогодишен минимум от 8.21 млн. барела.
"Търсенето на дизел изглежда се подобрява (в Северозападна Европа), но по-ниският капацитет на рафинериите, в сравнение с нивата преди COVID-19, и ниските нива на внос поддържат пазара под огромен натиск," казва пред Ройтерс Ларс ван Вагенинген от Insights Global.
Цената на дизела в Северозападна Европа достигна 114 долара за барел в понеделник, което беше най-високото ниво от септември 2014 г., а маржовете със суровия петрол достигнаха двегодишни върхове през миналата седмица.
Анализатори от Morgan Stanley отбелязват, че цените на петрола достигнаха около 180 долара за барел през 2008 г., което беше предизвикано от "изключително затегнатия" пазар на средни дестилати, след като цената на петрола от сорта Брент поскъпва до близо 150 долара за барел.
"Повторение на този сценарий не е основната ни прогноза, но трябва да се отбележи, че в последните месеци цените на дизела следят периода 2007-2008 г., казват анализаторите. Те също така очакват цените на суровия петрол да достигнат 100 долара за барел през второто полугодие.
Миналата седмица зимна буря подложи на тест наличността на горива в САЩ, като някои компании за комунални услуги се готвят да използват повече дестилатен мазут, за да задоволят търсенето. В същото време Южна Корея и Индия не могат да запълнят дупката в предлагането, оставена от ограничения износ на рафинирани продукти от Китай заради повишеното местно потребление.
Ограниченото предлагане повиши цените в Азия на газьола със съдържание на сяра от 10ppm до най-високите им нива от септември 2014 г.
Рафинериите обикновено реагират на високите маржове и ниските нива на стокови запаси, като увеличават производството. Глобалният нефтопреаботвателен комплекс обаче е подложен на натиск, като през миналата година капацитетът намалява за първи път от 30 години, след като затворените рафинерии бяха повече от отворените нови, обявиха през миналия месец от Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Увеличаването на производството на дизел също така ще изисква по-бърза от обикновеното преработка в рафинериите, като оборудването надолу по веригата трябва да бъде конфигурирано, така че да се максимизира добивът на средни дестилати за сметка на леките.
Вместо това редица рафинерии, най-вече в САЩ, все още работят с капацитет под средния за последните пет години. Вследствие на това компаниите все още не могат да си изградят ясен план за възстановяване на стоковите запаси от дизел в краткосрочен план.
"Предвид натиска от страна на инвеститори за ограничаване на инвестициите в изкопаеми горива и дискусиите за достигане на пика в търсенето на петрол, това вероятно намалява стимулите за инвестиции в нови нефтопреработвателни мощности,” казва анализаторът от UBS Джовани Стауново.
"Търсенето на горива вероятно ще нарасне в следващите 10-15 години, а предлагането няма да поддържа това темпо, така че очаквам още волатилност при цените на горивата в бъдеще," допълва той.
Затягането на предлагането в Европа повиши шестмесечния дизелов спред до над 100 долара на тон в понеделник, което е най-голямото проявление на състоянието на пазара, известно като backwardation.
Backwardation означава, че спот цените са по-високи, в сравнение с тези за по-късен етап на доставка. Това състояние на пазара се характеризира със затегнато предлагане и е неизгодно за съхраняването на суровината за продажба на по-късен етап.
Въпреки това, предварителните доставки на дизел и газьол за Европа, идващи източно от Суецкия канал, Русия, Балтийските държави и САЩ този месец, в момента са 1.66 милиона тона, като цифрата е ревизирана надолу от очакваните преди това 1.83 млн. тона, сочат данни на Refinitiv. За сравнение, доставките през януари са били 4.6 млн. тона.