Метеорът от Челябинск, който падна в Русия през 2013 г., може да е участвал в образуването на Луната.

Това предполага ново проучване, цитирано от Daily Mail.

Изследователи от университета в Кеймбридж смятат, че той може да е бил част от древен сблъсък, отчупил парче от Земята, за да се образува Луната преди 4.5 милиарда години.

Смята се, че тяло с размерите на Марс се е разбило в нашата планета по време на формирането на Слънчевата система, изхвърляйки куп материал в космоса, който след това се е слял, за да образува естествения спътник на Земята.

Преди девет години широкият 19 метра метеор удари земната атмосфера със сила, еквивалентна на 500 000 тона тротил, изпращайки ударна вълна по целия свят.

Той причини много щети и рани повече от 1 600 души.

Астероид със силата на 5-килотонна бомба удари Земята (видео)Масивен астероид със силата на 5-килотонна бомба удари Земята

Учените са стигнали до откритието си благодарение на нов начин за датиране на сблъсъци между скали в космоса, базиран на микроскопски анализ на минерали в метеоритите.

Все още са необходими допълнителни изследвания, но учените се надяват, че техниката може да им помогне да научат повече за ранната история на Слънчевата система и как тя е еволюирала в сегашната си форма.

„Възрастта на метеоритния удар често е спорна“, казва геологът Крейг Уолтън от университета в Кеймбридж. „Нашата работа показва, че трябва да използваме множество доказателства, за да сме по-сигурни относно историята на въздействието – почти като разследване на древно местопрестъпление.“

Когато Слънчевата система се е формирала от прах и газ, планетите са били създадени чрез многократни сблъсъци на по-малки скали. Въпреки това е трудно да се проследи историята на Земята и други подобни тела до началото, тъй като геоложките и метеорологичните процеси са я пренаписали.

Не е така обаче с астероидите и метеоритите. Те са останали до голяма степен непроменени, което означава, че действат като времева капсула, чрез която учените могат да надникнат обратно към произхода на Слънчевата система.

Използвайки това, учените по-рано откриват, че метеоритът в Челябинск е претърпял два удара - единият преди около 4.5 милиарда години, а другото преди около 50 милиона години.

Днес изследователите искат да преразгледат времето на формирането на Луната в опит да хвърлят повече светлина върху теорията си.

Проучването е публикувано в списанието Communications Earth & Environment.