Лошото време в деня на пътуване обикновено означава, че вероятно ви грози закъснение или отмяна на полета.

По-различни обаче са нещата, когато попаднете на неблагоприятни условия след излитане.

За щастие, комбинацията от пилотски опит, строги разпоредби и технологичен напредък доведоха до разък спад в броя на фаталните самолетни произшествия. Според Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA), например, има само един смъртен случай и няма фатални катастрофи в страната от 2009 г. насам.

Независимо от това, един рисков полет може да опъне нервите дори и на опитни професионалисти, посочва Best Life Online.

Според пилотите един тип време е особено страшно за полет и професионалистите в индустрията се надяват да го избегнат на всяка цена.

Всички познаваме безпокойството, идващо с внезапното включване на лампичката за закопчаване на предпазния колан по време на полет. И докато трудностите в небето са просто част от пътуването, пилотите казват, че внезапният възходящ въздушен поток е единственото метеорологично състояние, от което се страхуват най-много.

Всъщност, атмосферните условия могат да бъдат смущаващи както за екипажа, така и за пътниците.

„Самолет прелита през огромна възходяща струя, която не можете да видите на радара през нощта, което се усеща като сериозен удар при такава скорост", казва Джон Нанс, анализатор по авиационна безопасност и пенсиониран пилот, пред Reader's Digest.

"Тя изхвърля всичко нагоре във въздуха и след това дърпа надолу много силно. Не е същото като турбуленция, която кара всичко да подскача наоколо за известно време," допълва той.

Това са петте най-лоши места в самолетаОпитайте се да ги избегнете

Според експертите възходящите течения могат да се развият дори когато за нетренираното око изглежда, че времето е хубаво. „Те се появяват в нестабилни — често частично облачни — дни, когато джобовете от топъл въздух се издигат, понякога образувайки дъждовни и гръмотевични облаци“, обяснява Грег Форбс, доктор по тежки метеорологични условия, за The Weather Channel.

"Докато пилотите избягват да летят през силни гръмотевични бури, понякога възходящите течения в по-малките облаци и дъждове могат да причинят турбулентни удари," допълва той.

В някои случаи тези неочаквани течения могат да издигнат самолета до опасно големи височини. Това може да накара пилотите да вземат трудни коригиращи действия, за да върнат самолета обратно на курса, което пък може да доведе до много внезапни падания или потенциално да го извади от контрол.

Въпреки че неочакваните промени в посоката на вятъра могат да доведат до плашещи събития на борда на самолета, пилотите казват, че те са управляеми и обикновено могат да бъдат прогнозирани „Турбуленцията е неудобство за всички, включително за екипажа, но също така, поради липса на по-добър термин, е нормално“, казва Патрик Смит, редактор на уебсайта Ask the Pilot.

„От гледна точка на пилота, това обикновено се разглежда като проблем с удобството, а не с безопасността. И ако забележите, че вашият самолет се изкачва или спуска, това не е непременно причина за паника. Самите самолети са проектирани да понасят забележително количество натиск", обяснява Смит.

За щастие, пилотите са добре обучени да се справят дори с тежки турбуленции и обикновено се стремят да избегнат големите течения в небето. „Страхотното на авиацията е, че пътувате в триизмерно пространство“, казва пилотът Кларк Моравец пред канадския вестник Global News. "Когато видим сигнали за потенциална турбуленция, можем да я избегнем чрез отклонение от курса", допълва той.

Все пак пилотите могат да бъдат хванати неподготвени от внезапни промени във времето. „Ето защо винаги е добра идея да останете на седалката си и да си сложите колана, дори ако знакът за това е изключен“, препоръчва Моравец.

И ако все още се изнервяте от турболенцията, можете да бъдете сигурни, че това преживяване рядко води до нещо повече от няколко разлети питиета. „Пилотите правят всичко възможно, за да избегнат летенето през турбуленция. А за нас безопасността и комфортът са приоритети, които приемаме много сериозно,“ обяснява Моравец.