TikTok трупа точки за модерирането на съдържанието си след руската инвазия
Преди месец бях сред тези, които гледаха на TikTok просто като на приложение за споделяне на видеа с песни и танци за по-младото поколение. Откакто Русия нахлу в Украйна, то се превърна в източник на новини от първа ръка за войната, след като потребителите наводниха платформата за споделяне на видеа с мъчителни сцени и коментари от бункери и бомбардирани сгради, пише в CNA доктор Марк Чените, асоцииран декан в Колежа по хуманитарни науки, изкуства и социални науки към Технологичния университет на Нанянг .
След като съдържанието, обозначено с хаштага #Ukraine, натрупа над 30 млрд. гледания, платформата привлече по-голямо внимание относно политиката си на модериране на съдържанието. Със започването на войната, подвеждащата проруска пропаганда изобилстваше, но TikTok изглежда остана една стъпка пред критиците по отношение на ходовете си за ограничаването ѝ.
Междувременно Meta (бившата Facebook) продължава да буди недоумение с избора си по отношение на модерирането на съдържанието. Въпреки че от Meta спират профилите, съдържащи дезинформационни кампании, компанията озадачи всички, когато обяви, че ще допусне временно изключения от правилата си по отношение на речта на омраза.
От Meta обявиха, че ще позволяват призиви за насилие срещу руски войници и смъртни заплахи към президента на Русия Владимир Путин и този на Беларус Александър Лукашенко, стига те да не изглеждат истински с подробности от рода на това къде и как да бъдат осъществени.
За компания, която едва наскоро засили контрола си над призивите към насилие, този подход изглежда като смайващо завръщане към предишния ѝ подход - абсолютизъм на свободата на словото по отношение на политическото изразяване.
Срещу първоначалните съмнения за това как ще се справи с важната си роля, TikTok предприе действия срещу най-сериозната дезинформация, като премахваше потребители и виде (например неверните твърдения, че украинският президент Володимир Зеленски е избягал от Киев).
От приложението дори предприеха и други стъпки. Няколко дни след началото на военния конфликт TikTok ограничи достъпа до контролираните от Русия медии RT и Sputnik в 27 държави в ЕС. Платформата обозначаваше останали подобни видеа с “държавно контролирани медии”. По-рано този месец TikTok предприе драстичната стъпка да спре качването на ново съдържание от Русия.
Западните наблюдатели бяха скептично настроени относно подхода на TikTok към модерирането на съдържание във връзка с войната в Украйна, тъй като компанията-майка на приложението, ByteDance, е китайска. Китайските медии използват реториката на руския президент Владимир Путин и наричат конфликта “специална военна операция”.
ByteDance ръководи две платформи - Douyin за китайския пазар и TikTok за останалата част от света, а преди време и двете платформи имаха сходни ограничения върху съдържанието, свързано с теми като протестите на площад Тянанмън от 1989 г., Фалун Гонг, Тибет, Тайван и LGBT+.
През 2020 г., след като популярността на TikTok нарасна значително, а западните ръководители изразиха опасения относно китайския собственик на платформата, ограниченията бяха вдигнати и съдържанието по тези теми се разпространяваше. TikTok призна и се извини за предишната си цензура на LGBT+ съдържанието, което от компанията определиха като “ужасна идея”.
Вероятно продължаващите страхове относно китайската цензура може да бъдат облекчени сега, след като голяма част от света използва TikTok, за да заклеймява Русия.
Наскоро Wall Street Journal информира, че платформата ограничава достъпа и до по-голяма част от чуждестранното съдържание в Русия. От компанията обявиха, че това се прави с цел да бъдат защитени от съдебно преследване руските служители и потребители, след въведените от Путин законови промени, които предвиждат до 15 години затвори за определянето на конфликта като инвазия или война.
За руснаците обаче има и непредвидени последици – ограничаването на качването на съдържание от Русия премахва циркулацията на всички гледни точки, в това число и на несъгласието с конфликта. Ограничаването на достъпа до чуждестранни източници пък отрязва Русия от всички гледни точки различни от наратива на Кремъл. Протестите в Русия разкриват, че войната не се радва на чак толкова голяма подкрепа там, както някои може би си представят.
Въпреки че TikTok има милиони руски потребители, от ByteDance изглежда са преценили възможностите и са заключили, че рисковете от замразяването на приложението са по-малки в сравнение с тези, които носи за служители, потребители и репутацията си като продължава да предоставя услуги.
Избягване на погрешните стъпки на Meta
Има признаци, че от TikTok са извлекли поуки от PR провалите на Meta. Потребителите настояват за предприемане на действия срещу дезинформацията. Бездействието предизвика обратна реакция.
Бързата реакция на TikTok се различава от предишния подход на Meta към политическите постове, който главният изпълнителен директор Марк Закърбърг отдаваше на ценностите на компанията във връзка с неограничено свободно изразяване. Това е позиция, която мнозина, в това число и служители на Facebook, критикуваха.
На базата на това, че каквото и да твърди един политически лидер, то е от обществено значение, Facebook оставяше постовете на бившия президент на САЩ Доналд Тръмп, дори и когато той насърчаваше последователите си да се събират пред Капитолия през януари 2021 г. след загубата му на изборите.
От Facebook след това обърнаха позицията си, като спряха профила на Тръмп, след като изборната победа на Джо Байдън бе удостоверена.
По-ранните решениея на компанията да не модерира може да са били защитими за пуристите по отношение на свободата на словото. Моментът, в който Facebook промени позицията си обаче, породи съмнения. Изглеждаше прекалено удобно компания, която години наред продължаваше да печели от подстрекателските постовете на Тръмп, изведнъж да установи, че е престъпила линията едва след като мандатът на президента изтече.
Либералите критикуваха Закърбърг, че не е предприел по-рано действия спрямо разделящата и очевидно неверна реторика на Тръмп. Консервативно настроените потребители пък го критикуваха за решението да цензурира в края.
Погрешните стъпки на Facebook може все още да имат последствия отвъд нейните платформи. В САЩ има подкрепа от страна и на двете основни парти за реформиране на закон от 1996 г., който предпазва социалните медии от това да носят отговорност за потребителското съдържание и им позволява да го модерират, или не, както преценят.
Имайки предвид това TikTok може би имаше късмета да получи по-лесен избор като предприеме безцеремонни действия по отношение на невярната информация относно една непопулярна война.
TikTok едва е навършила пет години, а формата на съдържанието и голямата и потребителска база сред представителите на поколението Z означават, че е използвана по-малко като новинарски източник и политическа платформа.
Досега TikTok просто не бе възприемана толкова насериозно, така че към нея имаше само ограничени изисквания за начина, по който модерира съдържанието си по време на протестите около Black Lives Matter, щурма на Капитолия и в разгара на пандемията от COVID-19.
Модерирането на съдържание ще става още по-сложно
С предприемането на действия срещу дезинформацията TikTok избегна отчуждаването на потребители и разпалването на същия плам за регулации, както при Facebook.
За платформа, която улеснява потребителите при манипулирането на видеа с вградените й инструменти, засичането на измами ще доведе до технически предизвикателства. Алгоритмичните анализи на изображения не са толкова развити, колкото анализите на текст и видео, на които други платформи разчитат сериозно, пише Wall Street Journal.
С усъвършенстването на формите на дезинформация, като дийпфейк видеата, на TikTok няма да им е лесно.
Предвид популярността на платформата това може да означава, че скоро тя вече няма да разполага с Meta, която да разчиства пътя пред нея. Грешките може да станат неизбежни с разрастването на TikTok до мащабите на Meta.