Предполагаше се, че проблемите с глобалните вериги на доставки досега трябваше да започнат намаляват. Вместо това, те се задълбочават, твърдят експерти.

Руската инвазия, която отряза износа от Украйна и доведе до налагането на санкции на руските компании, създаде поредица нови проблеми с веригите на доставки. Същото важи и за повишението на случаите на COVID-19 в Китай, което доведе до налагането на временни локдауни в части от страната.

Никой не прогнозираше, че веригите на доставки ще се нормализират на този етап. Дори и преди тези последни кризи, недостигът на някои стоки и суровини се очакваше да продължи и през 2023 г. Някои компании обаче бяха уверени, че най-накрая има светлина в тунела. В началото на февруари, три седмици преди Русия да нападне Украйна, от GM прогнозираха, че тази година ще могат да произведат с 25 - 30% повече автомобили в сравнение с предишната.

"Определено виждаме напредък през първото тримесечие на 2022 г. в сравнение с четвъртото на 2021 г. Четвъртото тримесечие пък бе по-добро от третото. С плановете, които имаме в момента, до третото и четвъртото тримесечие на тази година, ще започнем да виждаме намаляване на ограниченията във връзка с полупроводниците," заяви главният изпълнителен директор на GM Мери Бара пред акционери в компанията.

Заради липсата на компютърни чипове обаче GM обяви двуседмично затваряне на завода си във Форт Уейн, Индиана, където се произвеждат моделите Chevrolet Silverado и GMC Sierra.

Украйна и Русия не произвеждат компютърни чипове, които се използват от автопроизводителите по света. Украйна обаче е водещият световен доставчик на неон, газ необходим за лазерите, използвани в производството на чипове. Някои производители на чипове са се запасили с неон преди началото на войната, но има опасения за наличието на газа в дългосрочен план

"Хората очакваха недостигът на полупроводници да продължи, но никой не прогнозира това, което се случи в Украйна," казва пред CNN Business Бърнард Свиеки, директор проучвания в базирания в Мичиган мозъчен тръст Center for Automotive Research.

Нарушаването на веригите на доставки е основен фактор, който повишава цените по света, тъй като търсенето на стоки като автомобили, петрол и компютърни чипове надхвърля предлагането. Да се прогнозира кога тези смущения ще приключат е почти невъзможно, поради несигурното естество на войната в Украйна. Колкото по-дълго продължи тя, толкова повече проблеми вероятно ще причини.

Голям производител на торове: Очертава се световна продоволствена кризаВойната в Украйна ще доведе до сътресения в глобалното предлагане и в цените на хранителните продукти, казва шефът на една от най-големите компании за производство на изкуствени торове

"Преди кризата с Украйна очаквахме нещата да се нормализират през 2023 г.," казва Джо Терино, който отговаря за веригите на доставки в консултантската компания Bain & Co. "Сега е трудно да се каже кога ще свърши това, защото не знаем колко дълго ще продължи и какъв може да обхватът."

Проблемите продължават да се трупат един след друг. Веригите на доставки в световен мащаб може да бъдат нарушени в доста дълъг период от време.

"Смятахме, че продуктите и ресурсите могат да се движат свободно между различните държави," казва Ернан Саенц от Bain. "Това обаче вече не е така и носи огромни последствия. Може да се адаптираме в дългосрочен план, но краткосрочното възстановяване е много болезнено."

Проблемите по веригата на доставките, свързани с пожари, лошо време или други природни бедствия са очаквани от хората, които се занимават управление на вериги на доставки , казва Кристи Дзичек, съветник в подразделението на Федералния резерв на АЩ в Чикаго. Разликата е, че тези проблеми обикновено засягат един град или регион, а не цялото земно кълбо, както се случи при пандемията.

"Мениджърите на веригите за доставки правеха чудеса и ние никога не забелязвахме, защото такива неща се случват постоянно, а те успяват да се приспособят," казва тя. "Нещата обаче никога не са били такива преди."

Широкоразпространеното естество на нарушенията на веригите на доставки запуши системата. Определението, че една верига е толкова здрава, колкото най-слабата й брънка, е подходящо за веригите на доставки, тъй като проблемите с настоящите вериги на доставките показаха редица слаби брънки, които съществуваха.

"Веригите са подходяща метафора и винаги са били," казва тя.