Технологичните компании искат да се върнат в офисите. Служителите им - не
От тази седмица Google започва да връща повечето си служители в офиса в три дни от седмицата.
Компанията заяви, че в крайна сметка би искала хората да се върнат на работните си места след края на пандемията.
Много от самите служители обаче не разбират защо е нужно това и изразяват своите опасения, пише CNBC.
„Google направи рекордни печалби по време на пандемията. Защо служителите да нямат възможност да работят от офиса, когато искат или когато имат възможност“, попита един от тях по време на виртуална среща с ръководството.
Балансът, възприет от Google, се споделя от много работодатели, особено след като покачващите се цени на горивата правят дългите пътувания и задръстванията още по-непривлекателни, отколкото преди две години.
Технологичните компании се представиха добре по време на пандемията, благодарение на широкия спектър от "облачни" инструменти за дистанционно сътрудничество. Служителите пък свикнаха с гъвкавостта и възможността за баланс между работата и личния живот.
Сега компаниите са изправени пред тест, който трябва да покаже как ще реагират техните служители, когато някои незадължителни работни ситуации станат задължителни.
Според Меган Слабински от консултантската фирма Robert Half, две трети от работодателите казват, че искат работниците да се върнат "на почти пълно работно време“, а половината от служителите твърдят, че биха потърсили нова работа, ако им бъде поставено подобно условие.
„Удивително е до каква степен е прекъсната връзката между работодатели и служители“, казва Слабински.
Някои компании вече на няколко пъти промениха своята политика към служителите, насърчавайки поетапното завръщане в офисите.
През юни Amazon се оттегли от първоначалния си план за връщане, като уведоми персонала, че ще имат възможност да работят присъствено в три дни от седмицата вместо на пълен работен ден. Компанията заяви, че „се учи и развива в движение“.
Microsoft и Google добавиха 30-дневни „преходни“ периоди, за да улеснят работниците при преминаването към обичайния работен график.
Миналата пролет, когато Google за първи път се опита да върне служителите в офиса, преди случаите на COVID19 отново да нараснат, компанията заяви, че служителите могат да кандидатстват за работа от вкъщи до 12 месеца, но ще бъдат одобрени само при „най-изключителни обстоятелства“. Те също могат да бъдат извикани обратно в офиса по всяко време.
Оттогава ръководството смекчи тона си. Google казва, че е одобрил 85% от заявките за преместване или постоянна дистанционна работа.
На общата корпопративна среща изпълнителният директор на компанията Сундар Пичай каза, че „има истинско желание хората да общуват и да си сътрудничат, така че ръководството се опитва да балансира между всичко това“.
Една от причините за частичното завръщане, според Пичай, е необходимостта хората да опознаят своите колеги. „Наехме толкова много хора през последните две години, които просто нямат представа как работи компанията“, каза той.
Дори Twitter, който обяви през 2020 г., че служителите могат да работят дистанционно „завинаги“, каза на служителите миналия месец, че „разпределянето на работата ще бъде много, много по-трудно от дистанция“.
Главният изпълнителен директор Параг Агравал, който замени Джак Дорси в края на миналата година, каза, че се е надявал да види хора в офиса, защото личната работа "ще съживи корпоративната култура по много мощен начин“.
Слабински смята, че някои компании чакат да видят какво правят техните конкуренти и партньори, преди да вземат важни решения. Amazon, например, не е обявила нова дата за завръщане в офисите.
Другото предизвикателство за работодателите е синхронизирането на графиците. Apple, например, определи понеделник, вторник и четвъртък като работни дни.
Колин Ясукочи, изпълнителен директор на фирмата за недвижими имоти CBRE, каза, че очаква пазарът на търговски имоти в Сан Франциско да стане по-конкурентен през второто и третото тримесечие, със засилване на търсенето
„Компаниите са предпазливи, защото всъщност не искат да загубят ключови служители“, казва Ясукочи. По думите му, някои хора в крайна сметка не виждат смисъл да се връщат в офиса, ако колегите им не са там.
Задържането и удовлетвореността на служителите са по-критични от всякога в технологичния сектор, тъй като рекорден брой хора в САЩ напускат работата си и проучват нови възможности. Принуждаването на хората да пътуват до работното място е допълнителен риск.
По-малките компании биха могли да имат предимство в привличането на таланти, смятат експертите в областта на човешките ресурси.
Google се връща към един от най-силните си инструменти - бонусите. Преди компанията да обяви нова дата за връщане, нейният вицепрезидент Дейвид Радклиф написа имейл до служителите в района на Сан Франциско, като обяви, че удобствата в кампуса, като фитнес центрове, безплатни ястия, шезлонги, стаи за игри и масажи, отново са отворени.
Има някои признаци, че и други неща се връщат. Бренди Сузевиц, основател и главен изпълнителен директор на дистрибутора на корпоративни мебели Reseat, казва, че бизнесът ѝ се е удвоил на годишна база през декември. Повечето от клиентите ѝ, сред които са компании като Yelp, Uber и Oracle, са „предпазливи оптимисти“ в планирането на работата от офиса.
Сузевиц каза, че получава доста интересни заявки за мебели. Едно от нещата, които се търсят, са единичните телефонни кабини.