Лихвите по ипотеките в САЩ с най-силен седмичен ръст от 1987 г. насам
Средният лихвен процент по ипотечни кредити в САЩ регистрира най-силното си седмично повишение от 1987 г. насам.
Това показват данните на компанията за жилищно финансиране Freddie Mac, цитирани от Ройтерс.
Средната ставка по 30-годишните ипотеки с фиксиран лихвен процент се е повишила с повече от половин процентен пункт до 5.78%, което е най-големият едноседмичен скок за последните 35 години.
Лихвите по най-популярния жилищен заем в САЩ нараснаха, след като Федералният резерв повиши основният лихвен процент със 75 базисни пункта в опит да забави икономиката и да потуши инфлацията, която е на 40-годишен връх.
„По-високите лихви по ипотеките са резултат от промяната в очакванията за инфлацията и посоката на паричната политика. По-високите лихвени проценти по ипотечните кредити ще доведат до известно охлаждане на жилищния пазар след бума, който преживяхме, излизайки от пандемията. А това, в крайна сметка, ще доведе до неговото балансиране“, смята главният икономист на Freddie Mac Сам Хатер.
Ипотечните лихви се повишиха рязко, в сравнение със същия период на миналата година, когато средният лихвен процент по 30-годишната фиксирана ипотека беше на ниво от 2.93%.
Но въпреки това, все още има повече купувачи на жилища, в сравнение с предходната седмица. Според анализаторите, ръстът на активността може да е продиктуван от това, че купувачите бързат заради очакваното още по-агресивно затягане на паричната политика от страна на Федералния резерв. То би могло да засегне допълнително сектора, смятат от Асоциацията на ипотечните банкери.
Композитният индекс на покупките на асоциацията, който обхваща подадените заявления за ипотечен кредит за еднофамилни домове, бележи ръст от 8.1% спрямо предходната седмица. Индексът за рефинансиране пък се повишава с 3.7%.
Заявленията за покупка обаче са намалели с повече от 15% спрямо същия период на миналата година, тъй като ниското предлагане на жилищния пазар и липсата на достъпност, наред с нарастващите лихвени проценти, оказват влияние на търсенето.