В един летен следобед наскоро Крис Бок - 38-годишен инженер, който работи в Берлин, отговаря на телефонно обаждане от непознат номер.

При лошо качество на звука той е информиран на английски, че неговите лични и банкови данни са открити при полицейска акция в предградията на Берлин, заедно с 9 кг кокаин и документи, които показват, че от неговата сметка са превеждани средства в Колумбия.

За да защити спестяванията си, той е призован да прехвърли пари от неговата банкова сметка и то бързо.

Обаждането на личния номер на Бок е едно от множеството, които са част от телефонна измама и заливат германците в последните месеци. Чрез тях измамници, които се представят за служители на Европол и Интерпол, са успели да съберат лични данни и да откраднат от хората милиони евро.

Германският телекомуникационен регулатор обяви, че е получил рекорден брой жалби по “Аферата Европол” през юни – около 7 600 от общо 22 000 от края на февруари. Броят на обажданията, за които не е подаден сигнал, вероятно е няколко пъти по-голям.

От полицията в повечето от 16-те провинции на Германия не разкриват сумите, които измамниците са успели да измъкнат, но от полицията в Бавария, където живее около 15% от населението на страната, обявиха, че сумата към 21 юни само в тази провинция надхвърля 2.5 млн. долара.

Масовата телефонна измама се извършва от кол центрове в Индия или Пакистан, според полицията. Измамниците се възползват от слабости в телекомуникационната инфраструктура, която доставчиците на телефони услуги изпитват затруднения да отстранят, и за разлика от предишни телефонни измами - изглежда не се целят въз основа на възраст или местоположение.

Първият глас, който Бок чува, е записано автоматично съобщение, което го уведомява, че е станал жертва на кражба на самоличността.

Желанието да даваме пари е свързано с прогресивна болест Учени установиха защо някои хора са податливи на финансова експлоатация

“Това, с което си имаме работа тук, са престъпници, които се целят по-скоро в количество, отколкото в качество,” казва Колин Ниренц от полицията в Северен Рейн-Вестфалия. “Те звънят масово на сляпо на множество телефонни номера. Всеки, който разполага с мобилен телефон, е потенциална мишена.”

Бок натиска едно и е свързан с реален оператор, който го информира в подробности за кражбата на самоличността и незабавно му казва, че ще получи други обаждане от служител на Европол. Следващото обаждане идва от нидерландски номер, който бърза проверка в Google потвърждава, че е на Европол, пише The Guradian.

Хората с по-напреднали технологични познания могат да от години да осъществяват обаждания, при които се скрива реалният номер и на екрана се изписва номер, който е дигитално създаден. Тази практика обаче стана все по-разпространена с телефонните обаждания с помощта за технологията за пренасяне на глас през интернет (VoIP).

Мнимият служител на Европол, който разговаря с Бок на английски с неевропейски акцент, го съветва да защити спестяванията си, като закупи няколко ваучера за Google Play от намиращ се наблизо магазин и да предостави серийните номера.

Разследващите органи казват, че в други случаи измамниците се опитвали да убеждават жертвите да купуват ваучери от Amazon, криптовалути или да инсталират софтуер на компютъра си, който им дава възможност да получат достъп до банковата сметка на жертвата.

“Европол никога няма да ви се обади директно или да иска пари от хората. Ние буквално няма законово право да го правим.”, казва говорителят на организацията Ян Оп Ген Орт.

Когато Бок проявава скептизицъм към обаждането, събеседникът му от другата страна на линията казва, че обаждане до полицията ще доведе до това, че той ще бъде задържан “за 72 часа” без достъп до адвокат, а всичките му активи, които се предполагало, че са замразени, ще бъдат дарени за благотворителност.

“Тогава затворих,” казва Бок. “В началото цялото това нещо звучеше смътно правдоподобно, но след това ставаше все по-неясно.”

Германия изглежда е основна мишена на тази измама, но има информация и за случаи във Франция и Австрия.