Три проактивни стъпки, преди да обявите тихо напускане
Т.нар. “Голямо напускане” в САЩ провокира много служители да напуснат работните си места или да променят кариерния си път. Тази тенденция все още е в ход. Има обаче един друг феномен, който тревожи специалистите. Те го дефинират като “тихото напускане”.
Темата набра популярност в TikTok през последния месец и генерира създаването на хиляди видеа, в които потребителите споделят мнението си.
Тихото напускане на този етап няма точна дефиниция. Знае се, че представлява поставяне на граници в професионалния живот, например да не се работи повече, отколкото трябва. На практика служителят не напуска работното си място. Решението му е продиктувано от различни причини. Може да се чувства недооценен в работата или да не иска да прави компромиси с психичното си здраве и баланса работа-личен живот, пише CNBC.
Според експерти тихото напускане може да помогне за справяне с т.нар. прегаряне в краткосрочен план, но не е дългосрочно решение. Ето какво съветват те да направите вместо това.
Бъдете продуктивни
Постигането на баланс между работата и личния живот е важно, но Майкъл Тимс, главен специалист “Човешки ресурси” в Insperity смята, че все пак трябва да останете ангажирани в работата си.
Ако възнамерявате да минете на някакво ниво на “тихо напускане”, тогава използвайте часовете в работата си с максимална продуктивност, казва той.
По този начин ще продължите да се развивате и ще придобивате умения, споделени от по-опитните и по-вещите, докато изследвате своите творчески възможности и страсти, които може да ви донесат щастие, допълва експертът.
30-годишната Меги Пъркинс, която практикува “тихо напускане”, отбелязва, че не може да бъдете негативният човек в офиса.
Продължавайте да се държите позитивно, трябва да бъдете човека, който компанията е наела, но само за часовете, за които ви се плаща, уточнява тя.
Поемете контрола
Келси Уат е кариерен консултант и е забелязал, че хората, които “напускат тихо” стават кисели и изпитват съжаление спрямо своите работодатели, като използват това, за да бъдат пасивни в офиса.
Тъй като тихото напускане е провокирано често от претоварване или усещане за недооценяване, експертите подчертават, че никой не бива да се чувства така. Затова и то не е препоръчително като дългосрочно решение.
Вместо това служителите трябва да поемат контрола върху своето собствено развитие и да разберат защо се чувстват претоварени и как може да излязат от състоянието “тихо напускане”.
Хората лесно казват “Не съм щастлив”, но трудно намират отговор на въпроса защо е така и какво ще ги направи щастливи. В много случаи служителите не знаят какво е тяхното “Защо?”.
Говорете с шефа, но не в TikTok
През последните седмици много хора решиха да изразят мнението си за тихото напускане в социалните мрежи. Експерти препоръчват директно да говорите с работодателя си.
Плашещото при тихото напускане е, че хората, които работят в офиса, не знаят за него. Именно поради това разговорът с шефа е едно от решенията на проблема.
Ако никога не водите разговор с него и просто тихо си работите, нещата няма да се променят, казват експерти. Обратната ви връзка трябва да бъде конкретна, за да бъдете правилно разбрани.
Работодателите също имат своя роля
В справянето с хората, които “напускат тихо” и прегарят, ключов фактор е мениджмънтът. Корпоративните лидери трябва да са добри слушатели, когато получават обратна връзка.
След пандемията работните места никога няма да бъдат същите. Хората са се променили и компаниите трябва да наваксат това. Именно тук идва ролята на лидерите - те трябва да са ангажирани и да разберат, че тихото напускане е вик за помощ от страна на служителите.