Колко харчат лидерите на компаниите от S&P 500 за междинните избори в САЩ
Главните изпълнителни директори от S&P 500 отново отварят портфейлите си за междинните избори за Конгрес в САЩ този месец. Списъка по най-много заделени лични средства за подкрепа на политически каузи води съизпълнителният директор на Netflix Рийд Хейстингс, пише MarketWatch.
Политическите разходи на Хейстингс в настоящия изборен цикъл са над пет пъти по-високи от разходите на всеки друг настоящ или скорошен шеф на компания от S&P 500.
Шефът на Netflix е подпомогнал с общо три милиона долара от собствените си пари кампаниите на демократите, според анализ на MarketWatch на данни на Федералната избирателна комисия.
Това е далеч повече от дарението на Стивън Рот от Vornado Realty, базиран в Ню Йорк тръст за инвестиции в недвижими имоти, който е втори в класацията. Рот е подкрепил с около 600 хиляди долара лични пари републикански групи.
Изпълнителеният директор на Netflix е известен с предишната си щедра подкрепа на политици от Демократическата партия, сред които са губернаторът на Калифорния Гавин Нюсъм и бившият кандидат за президент Хилари Клинтън. Хейстингс обаче значително увеличава политическите си дарения от 2018 г. насам. По време на междинния цикъл преди четири години той е дарил около 600 000 долара на демократични групи.
MarketWatch уточнява, че анализът на политическите разходи на главните изпълнителни директори включва всеки, който е заемал поста главен изпълнителен директор на която и да е компания от S&P 500 през 2021 г. или 2022 г. Джеймс Хърбърт от First Republic Bank и Фред Смит от FedEx попадат в класацията, въпреки че вече не са на тези позиции.
MarketWatch допълва, че дори с разход от 3 милиона долара, Хейстингс е похарчил много по-малко в този изборен цикъл от 10-те най-големи мегадарители изобщо, сред които са финансистът милиардер Джордж Сорос и предприемачът милиардер Питър Тийл. Тези 10 мегадонори са дарили между 19 милиона и 129 милиона долара на партийни кампании, според друг скорошен доклад на MarketWatch.
За междинните избори през 2018 г. анализът на MarketWatch установи, че Джеф Безос, тогавашен главен изпълнителен директор на Amazon.com, е бил най-големият донор сред главните изпълнителни директори на S&P 500 с разходи от 10 милиона долара (сега Безос е изпълнителен председател на онлайн търговеца на дребно).
„Ако една партия има донор с дълбоки джобове, когото е култивирала, тя непрекъснато се стреми да поддържа тази връзка“, коментира Майкъл Бекел от Issue One, безпартийна група за наблюдение, която цели да намали влиянието на големите пари в политиката.
Бекел също отбеляза, че определени индустрии клонят към определни партии. Парите от Силициевата долина по-скоро текат в една посока – към демократите, казва той. „Парите от петрол и газ могат да текат в другата посока - Chevron е сред енергийните компании, чийто главен изпълнителен директор финансира предимно републикански групи.
Бизнес лидерите анализират много фактори, когато решат да станат политически активни, казва още Бекел.
„Според някои мнения бизнесът трябва да бъде много ангажиран с политиката и да лобира, за да бъде гласът му чут във Вашингтон. Даренията за предизборна кампания са един от начините, по които бизнесът получава място на масата на законодателите при взимането на важни решения“, коментира още експертът на Issue One. „В същото време бизнес лидерите претеглят и рисковете, един от които е да отблъснат част от своята потребителска база, ако тяхното политическо дарение е изцяло в подкрепа на едната или другата партия."
Когато главен изпълнителен директор на компания прави дарение на политическа партия, това може да има неблагоприятни последствия за компанията, казва Брус Фрийд, президент на Center for Political Accountability – организация с нестопанска цел, която настоява за повече прозрачност около корпоративните разходи, свързани с избори. Организацията е фокусирана върху корпоративните дарения, а не върху личните, но предупреждава, че компаниите трябва да имат силни политики за управление на подобни разходи.
„Компаниите трябва да внимават как политическите разходи влияят на марките – дали предизвикват неблагоприятни реакции от страна на потребители и служители“, каза Фрийд. По думите му компаниите могат да се окажат обвързани с позиции относно теми катто абортите, изменението на климата или по други въпроси, които не са планирали да заемат.
Има още една причина, поради която бизнесът трябва да внимава с разходите за политически кампании – фондовият пазар наблюдава, предупреждава MarketWatch.