110 години Захарни заводи: Традиция, прогрес и инвестиции в зелено бъдеще

Животът на компаниите в корпоративния свят не е особено дълъг в страни като България, където комунистическият режим прекъсна частното предприемачество за 45 години. Затова действащите у нас предприятия с над стогодишна история се броят на пръсти.
„Захарни заводи“ Горна Оряховица не само е второто в България предприятие с най-дълго присъствие на пазара (най-старото е „Арсенал” – 1878 г., а третото е „Каолин” – 1923 г.). Дружеството продължава да се развива в посока ефективно производство и дигитализация и да бъде в крак с най-новите индустриални тенденции.
През 2022 г. компанията отбелязва 110 години от основаването си – тя e най-дълго функциониращият и голям производител на захар, етанол и захарни изделия в нашата страна.
Рисковано начало
Началото е поставено на 18 август 1912 г., когато в София инж. Рудолф Пицка учредява Българо-чешко акционерно дружество за захарна индустрия с основен акционер Пражката кредитна банка, което трябва да построи фабрика за бяла кристална захар в Горна Оряховица.
Следващите години са несигурни и твърде рискови за инвеститорите. Двете войни – Балканската и Междусъюзническата, объркват плановете на акционерите и забавят строителството на фабриката, а десетки вагони с оборудване, изпратено от Чехия, са блокирани по жп трасето в Сърбия и България.
На 14 юни 1913 г. Горна Оряховица преживява най-силното земетресение, което разрушава част от сградите на предприятието и затрупва оборудването. Ръководството му мобилизира всички налични сили и дейността е възстановена. Така няколко месеца по-късно – на 8 декември, фабриката започва да работи с оборудване и технологии на световно ниво.
След 10 години към съществуващите производствени мощности са добавени нови – за етилов алкохол от меласата – остатъчният продукт от преработката на захарното цвекло, и за въглероден двуокис.
Разширяването на производството продължава и през следващите години с придобиването на Бонбонената фабрика на Стефан Обрешков и изграждане на цехове за керамични изделия, отоплителни уреди, глюкоза, калиев карбонат, сухи фуражи. През 1948 г. компанията е национализирана и преименувана в „Държавни захарни заводи”. Чешката страна е компенсирана с почивки на българското Черноморие в специално построения комплекс „Св.св. Константин и Елена”. През следващите години някои цехове са закрити, основните производства са реконструирани. Строят се нови заводи. Само за десет месеца през 1960 г. предприятието се сдобиват със собствена топлоелектроцентрала, а след 9 г. – и с Ремонтно-механичен завод, който поддържа мощностите на всички предприятия в сектора, и с най-голямата полиграфична база.
Новото начало е поставено през 2002 г., когато дружеството е изцяло приватизирано. Към юни 2022 г. то е собственост на над 1500 акционери с акции, които се търгуват на БФБ.
Отвъд хоризонта
Бъдещето принадлежи на тези, чийто поглед се простира отвъд хоризонта. Днес „Захарни заводи” не само е най-дълго функциониращият и голям производител на захар и захарни изделия в нашата страна, но и цял индустриален парк, в който успешно се развиват няколко самостоятелни дивизии.
Портфолиото на холдинга включва производство на захар, захарни изделия, етилов алкохол, енергия от собствени ТЕЦ и ФЕЦ и Ремонтно-механичен завод.
Водеща позиция в консолидираните приходи към 31 декември 2021 г. заема дивизия „Захар“ – с дял от 45%, следвана от „Етилов алкохол“ – с принос от 32 на сто, „Захарни изделия” – 17%, а „Електроенергия и търговия с горива” – 4 на сто.
Годишният оборот на групата за 2021 г. е 140 млн. лв., като за първото полугодие на тази година компанията записа 56 процентен ръст на приходите от продажби на годишна база спрямо същия период на 2021 г.
„Захарни заводи“ е единственият производител на захар в България с 25% дял на пазара на малки разфасовки за домакинствата и с над 30% дял за индустриални цели. Марката „Сладея” е утвърдена като еталон и гаранция за качество на бяла кристална захар в България.
Дивизия „Етанол” е втората по големина и важност за компанията. Основана преди близо век, днес това е най-модерният и прогресивно развиващ се бизнес на компанията, който генерира над 30% от приходите на групата и е експортно ориентиран към европейски пазари.
През последните 10 години компанията инвестира 18 млн. лв. в нова инсталация за производство на етилов алкохол. Благодарение на уникалната технология, етиловият алкохол на „Захарни заводи“ се отличава с много високо качество. Инвестициите в дивизия етанол водят до по-висока степен на автоматизация на производството, по-добра производителност и намалени разходи за енергия. Пестенето на енергия, заедно със затворения процес на производство на високопротеинов фураж, като вторичен продукт, са част от зеления принос на „Захарни заводи“ за опазване на околната среда.
Третият по големина и важност бизнес за индустриалния комплекс на „Захарни заводи“ са захарните изделия. Той генерира приблизително 20% от консолидираните приходи на групата и е визитната картичка на компанията пред обществеността – поне пет поколения българи помнят и познават марки като „Лукчета”, „Лимонови резанки”, „Теменужка”, „Чайка”, „Сладки времена” и „Ментина”. Затова и десет брандовете на завода са носители на престижното отличие „Любима марка“ на българите.
Инвестициите в дивизия „Захарни изделия” през последните 10 години възлизат на 11 млн.лв. – те са в посока нови технологии за автоматизиране на производствата и грижа за потребителите, като например линия за производство и пакетиране на пастили с патентован състав и доказано антимикробно действие, ново оборудване за леене, формоване и опаковане на нови за българския и европейските пазари мини локуми, за производство и опаковане на тахан и халва.
Паралелно с оптимизиране и обновяване на производството и създаване на нови продукти, компанията инвестира и в дигитализация на продажбите и управлението им – внедрени са програмни продукти като Bussiness Inteligence софтуер, CRM софтуер, Логистичен софтуер, разработени според спецификата на работата в компанията. Създадена е собствена платформа и сайт за онлайн продажби Sladkoe.bg, която предстои да бъде развита и да прибави още стойност за компанията.
Четвъртият по големина и важност бизнес е този с горива и производството на енергия за собствени нужди. Той генерира 4% от консолидираните приходи на групата. Голямото предизвикателство пред дивизия „Енергия” сега е преходът към зелена енергия с нулев отпечатък. Досега са инвестирани 10 млн. лв. за използване на биомаса от топлоелектрическата централа и изграждане на две фотоволтаични електроцентрали.
През последните 10 години компанията е инвестирала повече от 50 млн. лева в модернизация и оптимизация на производствените процеси и в устойчивото си развитие, с грижа за околната среда и обществото. През последните две години „Захарни заводи“ е носител на много цененото отличие „Най-зелените компании“ в България.