Айрис Апфел е уникална фигура в света на дизайна, участвала в реставрирането на интериора на Белия дом. Дори на 101 години майсторката на текстила и модна икона все още създава нови колекции. По-рано тази година тя работи в колаборация с H&M.

Сега Айрис предлага 18 модела килими и 5 модела изтривалки в сътрудничество с бранда Ruggable. Цените варират от 80 до 979 долара.

Колекцията е в изключително еклектичен диапазон, който отразява житейския път на 101-годишната Айрис.

Мотивите скачат между красивите дизайни на европейските килими от 17-и и 18-и век, тропически мотиви и сафари символи. „Когато създавам колекция, тя е израз на моите емоции и чувства – искам да направя тези абстрактни идеи осезаеми“, разказва Айрис за Fast Company.

Айрис Апфел открива своето призвание още като дете, събирайки текстилни остатъци покрай баба си и пазарувайки бижута в антикварни магазини в Гринуич Вилидж, преди да се захване с модна журналистика и интериорен дизайн, когато е на 20 години. „Просто се увлякох по интериорния дизайн и никога не спрях“, разказва тя.

„Възприемам същия естетически подход към интериора, както към модата; в единия случай обличам тялото, а в другия пространството.”

През 1950 г. тя стартира текстилната компания Old World Weavers, заедно с покойния си съпруг. Компанията се занимава с възпроизвеждане на антични европейски мотиви за килими. Работата й в Old World Weavers води до реставрация на част от интериорния дизайн в Белия дом, която продължава при девет президенти – започва с Хари С. Труман и завършва с Бил Клинтън.

„В работата за Белия дом не твориш – за да направиш правилното възстановяване, наистина трябва да следваш точно това, което е направено преди“, разказва Айрис. „Дори да е най-грозното нещо на света, не може да кажеш: „Мисля, че е ужасно. Ще трябва да сменим този стол или този килим.“ Не.“

Затова е и толкова въодушевена от новата си колекция за Ruggable. „Тя е по-скоро отражение на самата мен”, споделя Айрис. „Просто искахме Айрис да бъде Айрис. Не сме я напътствали изобщо“, казва Дженева Бел, основател на Ruggable.

Любовта на Айрис към пътуването и природата се вижда в част от дизайните, включващи маймуни, тропически птици и цветя, които са в силен контраст с килимите от 17-ти век в колекцията.

Един от най-забележителните модели пък е килимът On Safari, вдъхновен от детството на Айрис. „Майка ми беше луда по зебрите. Тя си купи кожа от зебра малко преди да почине, която ми остави – и аз все още стъпвам по нея всеки ден.“

On Safari представлява и водеща тенденция при килимите – наслояване на два или повече килима в едно, за да се създаде нов дизайн.

Смелият подход на Айрис Апфел се дължи на силен индивидуален вкус, признава тя. Да следваш личните си възгледи и усещания е единственият правилен път, според 101-годишната дизайнерка.

„Разбира се, това не е най-лесното нещо на света. Трябва да знаеш кой си, за да може да вървиш по този път“, казва тя. „Не слушайте експертите, слушайте инстинкта си. Забавлявайте се. Рискувайте. Бъдете смели. Има толкова много неща около вас, от които да се вдъхновите.“

Снимки: Ruggable