Опаковките, с които планетата може да бъде обиколена стотици пъти
Смята се, че основателят и собственик на Amazon Джеф Безос притежава състояние от около 116 млрд. долара, което го прави един от най-богатите хора в света.
Наскоро в интервю той обяви, че има намерение да дари по-голямата част от това колосално богатство. Как точно ще се случи това, засега не е ясно. Със сигурност се знае, че част от парите ще отидат за битка с климатичните промени. Но ако Безос иска да спасява планетата, не е лошо да започне от собствената си компания, пише The Independent.
В момента Amazon е най-големият продавач на стоки в света, задминавайки конкуренцията в лицето на Walmаrt и Alibaba. Covid пандемията направи такива компаниии още по-важни и доведе до ръст на стойността им. Понастоящем се смята, че компанията на Безос струва около 943 млрд. долара.
Но изпращайки милиарди пратки по целия свят през последните 30 години, няма как да не оставиш следа. Според изчисления на неправителствената организация Oceana компанията на Безос е генерирала колосалните 321 хил. тона отпадък само от опаковките си за година. С толкова боклук планетата може да бъде обиколена 800 пъти, посочват от организацията.
Джеф Безос връчи чек за 100 млн. долара на Доли Партън Доли Партън е носител на наградата Bezos, която е придружена с чек за 100 млн. долара Amazon не отричат, че благодарение на работата им пластмасовите и найлонови опаковки се увеличават, но изобщо не са съгласни с числата на Oceana. От компанията на Безос посочват, че през миналата година са намалили теглото на опаковките си и общото количество изпозлвани е малко над 97 хил тона, т.е. повече от три пъти по-малко.
Както е известно Amazon е един огромен пазар и търговците го използват като платформа за продажби и доставка до клиентите. Това, естествено, не отменя нуждата стоката да бъде опакована. Компанията на Безос твърди, че насърчава своите партньори да произвеждат собствени опаковки, за да не се налага Amazon да използва свои. Това обаче далеч не е достатъчно.
Естествено, че не само Amazon са виновни за замърсяването с пластмасови и найлонови опаковки. Смята се индустрията на онлайн продажбите генерира годишно по над 1.3 млн. тона отпадък като стойностите са удвоили за десетилетие.
Разбира се, опаковката далеч не е най-важната част при продажбите, но всъщност е много важна. Защото зад едната индустрия (продавачите) стои друга (производителите на опаковки) и нещата не са никак прости. Казано по друг начин – зад всяка произведена опаковка има работно място и човек, който се изхранва от него. Т.е. не е възможно цялата тази система да бъде променена с резки движения.
Огромният проблем всъщност е не толкова, че има опаковки, а какво да се прави с тях след като вече са употребени. Голяма част от пластмасите не позволяват рециклиране. В случая с опаковките едва 9% от всички могат да минат през такъв процес. Друг е въпросът колко изобщо се рециклират.
В САЩ например Amazon имат 18 вида опаковки. Част от тях, хартиените, са рециклируеми. На други самата компания поставя надписи, че на някои места се рециклират. Много градове обаче казват, че това е невъзможно със системите за третиране на боклук, с които разполагат.
След изгарянето и рециклирането остава изхвърляне по старомодния начин.
По данни на ООН около 40% от глобалния отпадък се гори, което пък води до друг проблем – изпускане на отровни емисии в атмосферата. Около 12% от световния отпадък се състои от различни пластмаси и найлони. След като част от него бъде изгорена, останалото отива по сметищата. А най-неприятният сценарий е когато този боклук се озове в световния океан. И това се случва всеки ден с изумителни темпове – 8 млн. тона на денонощие.
Изчисленията показват, че около 2050 г. боклукът в океана ще тежи повече от рибата в него.
Естествено, когато рибите и животните се хранят с пластмаса, е въпрос на време тя да стигне до чинията на човека. И така кръг омагьосаният кръг се затваря. Вече има и някои научни доказателства, че човешкият организъм е засегнат.
Един начин тези проблеми да започнат да се решават е общественият натиск. Няма компания, която да устои на желанията на клиентите си. И ако те поискат да се откаже от замърсяващите опаковки, тя ще го направи. Друг е въпросът, че същите клиенти най-вероятно ще бъдат натоварени с повече разходи, за да си платят за „удоволствието“.