Spotify отчете силен ръст на потребителите, но още едно тримесечие на загуба на фона на преструктурирането си и значителните инвестиции в своя подкаст бизнес.

Базираната в Стокхолм компания, която миналата седмица освободи служители и направи реорганизация във висшето си ръководство, заяви, че се стреми да направи бизнес модела си по-ефективен тази година след интензивен период на разходи.

Spotify все пак надмина очакванията на анализаторите по отношение на приходите за последното тримесечие на 2022 г. и акциите ѝ се покачиха с около 10% в ранната американска търговия във вторник, посочва The Wall Street Journal.

Главният изпълнителен директор на компанията Даниел Ек заяви, че когато Spotify е навлязла в подкаст сегмента преди четири години, основният играч на пазара Apple е изглеждал непобедим. Spotify не само е привлякла потребители на подкаст съдържание от други платформи, но и е разраснала платформата значително, добави той, цитиран от WSJ.

Европейските технологични компании са загубили $400 млрд. от стойността си Според доклад на Atomico общото финансиране на европейски стартиращи предприятия с рисков капитал спада с 18% през тази година

Общият брой на потребителите на платената и безплатната версии на платформата е нараснал до 489 милиона спрямо 456 милиона в края на септември, а спрямо година по-рано ръстът е 20%. Компанията изтъква растежа в Индия и Индонезия в резултат на маркетингови кампании, както и ефекта на осмата годишна кампания Wrapped и влиянието на празничния сезон.

Най-доходоносният тип клиенти на Spotify, тези, които плащат за Premium услугата, са нараснали с 14% до 205 милиона, което също надминава очакванията. Факторите, допринеси за това, са промоциите и семейните планове.

Друга нова стъпка в бизнес модела на компанията е експанзията в аудиокнигите - потребителите вече могат да купуват и слушат каталог с повече от 300 000 заглавия от независими автори и големи издатели.

Spotify наруши мълчанието около скандала с подкаста на Джо РоганSpotify ще добави предупреждения към всеки подкаст на своята платформа, който обсъжда COVID-19


Свободният паричен поток, мярка за паричните средства, които една компания генерира от операции и разглеждан от много инвеститори като важен индикатор за представянето ѝ е отрицателен – 73 милиона евро в сравнение със 103 милиона евро година по-рано и 35 милиона евро през предходното тримесечие. Компанията обаче заяви, че показателят е положителен на годишна база, тенденция, която очаква да продължи и занапред.
Spotify също така отчете счетоводна загуба от 270 млн. евро, или 1,40 евро на акция, в сравнение със загуба от 39 млн. евро, или 21 евроцента на акция година по-рано. Компанията твърди, че оперативните разходи са били засегнати от увеличението на служителите в екипа за продажби на реклама, инвестициите в платформата и придобиванията, както и по-високите разходи за маркетинг.

От години мениджърите твърдят, че компанията ще даде приоритет на инвестициите пред печалбите, работейки за привличане на потребители по целия свят и разширяване в нови аудио формати. Миналата есен компанията посочи, че се очаква рентабилността да се подобри тази година, след като премине периода на по-сериозни инвестиции.

Компанията нарече 2022 г. „инвестиционна година“ и заяви, че очаква повишена ефективност, както и по-голям ръст на приходите от този на оперативните разходи, отбелязва още WSJ.

Миналата седмица Spotify съкрати около 600 служители, или приблизително 6% от работната си сила, като част от по-широките мерки за намаляване на разходите, след увеличението им по време на пандемията.


Spotify разширява дейността си до още над 80 пазараТака стрийминг услугата ще достигне до още над 1 милиард души

Средният приход на потребител за абонаментния бизнес през тримесечието се покачи с 3% до 4,55 евро, но регистрира спад с 1% след отчитане на валутните ефекти. Показателят е подложен на натиск, тъй като компанията привлича нови абонати чрез планове с отстъпка и предлага по-ниски цени на по-новите пазари. Междувременно Spotify започна да повишава цената на семейния си план преди повече от година на десетки пазари, включително САЩ, което помогна за увеличаване на приходите на база потребител.

През октомври Ек заяви, че потребителите могат да очакват увеличение на цените през 2023 г., ход, който ще последва скок в на цената на музикалните услуги от страна на Apple и Amazon. Premium услугата в САЩ струва 9,99 долара, откакто Spotify стартира там през 2011 г. Компанията е успяла да въведе по-високи цени на десетки пазари по целия свят, без да губи клиенти, каза още Ек.

Абонаментите, които са с най-голям дял в общите приходи, са нараснали с 18% до 2,72 млрд. евро. Приходите от реклама са нараснали с 14% до 449 млн. евро. Те се превърнаха във важен фактор за растеж за Spotify, заради разширяването на бизнеса с подкасти, и вече съставляват 14% от общите приходи за периода.

За последното тримесечие приходите са нараснали с 18% до 3,17 милиарда евро, което е малко под очакванията на компанията за 3,2 милиарда евро. Spotify обаче заяви, че ръстът на приходите изпреварва очакванията им.

За текущото тримесечие компанията прогнозира 500 милиона активни потребители и 207 милиона Premium абонати. 3,1 млрд. долара са очакванията за приходите.