Сам Алтман 9 години по-рано: Най-добрите идеи често изглеждат лоши
За да създадете успешен стартъп, трябва да имате страхотна идея, страхотен продукт, страхотен екип и страхотно изпълнение.
Звучи познато и клиширано, защото Сам Алтман, съосновател и главен изпълнителен директор на OpenAI – разработчикът на свръхпопулярното приложение за изкуствен интелект ChatGPT – казва това още през 2014 г. по време на поредица от лекции в Станфордския университет, наречена "How to Start a Startup", припомня Business Insider.
Тогава той е президент на стартъп акселератора Y Combinator, помогнал за стартирането на Airbnb, Reddit, Dropbox и Coinbase.
Алтман, чийто скоростно развиващ се проект подкрепят Рейд Хофман, Питър Тийл и Илон Мъск (също съосновател в OpenAI), започва лекцията си с предупреждение, че съветите му работят за стартиращи фирми с висок растеж и вероятно не са приложими за повечето други компании.
Въпреки че оттогава стартъп средата се е развила, почти десетилетие по-късно пет послания от неговата лекция все още звучат актуално за амбициозните основатели на стартиращи компании.
Повечето големи начинания започват със страхотна идея
В своята лекция Алтман предупреждава предприемачите, че изграждането на стартъп е 10-годишен ангажимент, така че трябва да са сигурни, че преследват правилната идея.
„Ако имате няколко идеи, работете върху тази, за която мислите най-често, когато не се опитвате да мислите за работа“, казва той.
Основателят на стартиращ бизнес се нуждае преди всичко от убеденост в собствените си вярвания. Най-добрите компании също така са фокусирани върху своята мисия, което означава, че даден проблем ги вдъхновява да търсят решение.
„Ако не обичате и не вярвате в това, което изграждате, има вероятност да се откажете в даден момент по пътя“, казва той Алтман.
Необходими са средно 2000 идеи, за да направите търговски пробивИдеите, водещи до големи пробиви, често се разглеждат като мистерия или акт на спонтанно творчество. Те обаче може да се проектират
Най-добрите идеи често изглеждат като лоши идеи
„Най-добрите идеи често изглеждат ужасни в началото“, казва още Алтман. Предимството е, че други хора рядко ще откраднат тези идеи, защото широката общественост няма да разпознае техния потенциал, докато стартъпът не стане по-утвърден, добавя той. „Ако идеите ви звучаха наистина добре, щеше да има твърде много хора, работещи по тях.“
Намерете малък пазар, където може да растете бързо
По думите на Алтман, когато обмисляте за кого е вашият стартъп, важно е да се съсредоточите върху малък пазар, на който клиентите отчаяно търсят решение на проблем.
„Предпочитам да инвестирам в компания, която търси малък, но бързо развиващ се пазар, отколкото голям, но бавно развиващ се“, казва той.
Младите хора и студентите са особено добри в идентифицирането на пазари, които се развиват бързо, добавя Алтман, защото те са в най-добър синхрон с текущите тенденции.
Направете продукт, който хората да обикнат
След като вече имате идея, имате нужда от страхотен продукт, който много хора да заобичат, за да развиете успешна компания, казва Алтман.
„Много малко стартиращи компании умират заради конкуренция“, добавя той. „Повечето умират, защото самите те не успяват да направят нещо, което потребителите обичат; те прекарват времето си в други неща.“
Създателят на ChatGPT преговаря с инвеститори при оценка от $29 млрд. Търговото предложение при тази цена би направило OpenAI един от най-скъпите стартъпи в САЩ
Потребителите сами ще ви кажат за какво ще платят
Докато изграждате клиентската си база, събирайте обратна връзка „на ръка“, вместо с платени реклами. Алтман дава за пример Бен Силберман, съосновател на Pinterest, който набира първите си потребители, като моли хора в кафенетата да тестват приложението му.
„Направете каквото трябва, за да накарате потребителите да ви обичат и да знаят какво правите“, казва Алтман и добавя, че тези хора ще бъдат посланиците, които ще ви помогнат да стигнете до следващите си потребители.“
След като спечелите тези клиенти, казва Алтман, важно е да ги слушате и да научите за тях всичко, което можете.
„Дори ако създавате продукта за себе си, слушайте външните потребители и те ще ви кажат как да направите нещо, за което ще платят“, казва лидерът на OpenAI.
Алтман, който е роден през 1985 г., влиза в света на технологиите след като напуска университета през 2005 г. Подобно на Стив Джобс, Бил Гейтс и Марк Зъкърбърг, 20-годишният тогава предприемач се отказва от дипломата си по компютърни науки в Станфордския университет, за да основе компания, която позволява на потребителите за да споделят геолокацията си, наречена Loopt.
Без академични ангажименти и бъдещето на Loopt в ръцете си, Алтман се присъединява към акселератора Y Combinator (YC).
Loopt успява да набере над 30 милиона долара финансиране от фондове за рисков капитал, преди инструментът да бъде широко възприет от компании като Apple и Blackberry. В рамките на седем години Loopt не успява да демонстрира процъфтяващо развитие и начинанието е купено от американската финансова технологична и банкова холдингова компания Green Dot Corporation за над 40 милиона долара.
Въпреки този провал Алтман успява да изгради име в Силициевата долина. Две години по-късно той е избран за наследник на президента на Y Combinator.
През 2015 г. Алтман се среща с основателя на Tesla Илон Мъск, съоснователя на LinkedIn Рейд Хофман, рисковият капиталист Питър Тийл и други големи предприемачи, за да основат заедно OpenAI.
През ноември 2022 г. компанията стартира един от най-напредналите чатбот модели до момента, който едновременно очарова и ужаси милиони Алтман заяви по-късно, че най-новата и най-модерна версия на ChatGPT ще бъде въведена постепенно, за да може хората и институциите да се запознаят по-добре с нея.
Той смята, че революцията, предизвикана от „изкуственият общ интелект" (AGI), е "неудържима".
В есе, озаглавено „Moore’s Law for Everything“, Алтман пише, че технологичният прогрес, който AGI ще донесе през следващите 100 години, „ще бъде много по-голям от всичко, което сме направили, откакто за първи път сме боравили с огъня и сме изобретили колелото“. 37-годишният AI оракул е известен още със своята подкрепа за въвеждането на универсален основен доход и с това, че критикува неравенството във възнагражденията в технологичната индустрия.