48,5% ръст на платения стрийминг у нас, двоен за продажбите на винили
9% е глобалният ръст на музикалния пазар в света през 2022 г., съобщиха от Българската асоциация на музикалните продуценти (БАМП) - национална група на Международната федерация на звукозаписната индустрия (IFPI) за България. Данните са от последния годишен доклад на IFPI – Global Music Report за 2022 г., и показват осма поредна година на растеж. Общите приходи на индустрията през изминалите 12 месеца са достигнали 26,2 милиарда долара. Основен двигател за ръста на приходите през 2022 г. отново e стриймингът, и най-вече неговата платена абонаментна форма, където е налице скок с +10,3%, спрямо предходната година. Това е донесло на индустрията 12,7 милиарда долара. До края на 2022 г. потребителите с платени абонаменти вече наброяват 589 милиона, a oбщите приходи от стрийминг (с абонамент и подкрепен от реклами) отбелязва ръст от 11,5% и достига сумата от 17.5 милиарда долара. Това са 67% от всички приходи на световната музикална индустрия, което прави дела на стрийминга все по-значителен с всяка изминала година. През 2021 г. приходите от стрийминг бяха 65,5%. Продажбите на физически носители отбелязват ръст за втора поредна година след срива през пандемичната 2020 г. Те задържат стабилно ниво и са нараснали с 4 %, което се дължи най- вече на скока на винила със 17,1%. Приходите от управление на права са се увеличили с 8,6 %, завръщайки се към нормалния си ритъм от периода преди пандемията да парализира концертния бизнес.
Приходите от музика в световен мащаб достигат 26 млрд. долара през 2021 г.През 2021 г. приходите от музика в световен мащаб отчитат най-големия си ръст от над две десетилетия насам, подпомогнати от изпълнители, като BTS, Тейлър Суифт и Адел
2022 - добра година за българската музикална индустрия „България следва световната тенденция за ръст в платените стрийминг абонаменти, като в сравнение с 2021 г. те са се увеличили с удивителните 48,5%. Общите приходи от стрийминг (с абонамент и подкрепен от реклами) отбелязват ръст от 39,9% и представляват 51,6% от целия български музикален пазар. У нас също се наблюдава тенденция за растеж на общите приходи всяка година. През 2022 г. те са се увеличили с 23,9% спрямо 2021 г., като индустрията ни е генерирала 11,4 милиона долара“, коментира изпълнителният директор на Българската асоциация на музикалните продуценти Петя Точарова, но добавя: „Независимо от този ръст, България продължава да изостава в глобалната класация на музикалните пазари, където сме на 54-то място от общо 70 пазара, които IFPI наблюдава. Факт обаче е, че макар и леко, започваме да се придвижваме нагоре, като за изминалите 12 месеца сме се изкачили с две позиции, от 56-то на 54-то място“. Обнадеждаваща за родните музикални продуценти е промяната в приходите от управление на права, като спрямо 2021 г. те са нараснали с 9,4% и представляват втория най-значим източник на приходи за индустрията след стрийминга. Впечатляващ ръст у нас бележат и продажбите на винили, които са скочили почти двойно за изминалата година, а именно с 96,7%. „Инвестициите и иновациите на звукозаписните компании доведоха музиката до още по-високо ниво на глобална свързаност чрез изграждането на локални екипи по света и работата им с артисти от широк жанров спектър. Това стимулира развитието на индустрията и позволява на феновете да подкрепят с още по-голям размах своите местни артисти и култура“, коментира при представянето на доклада главният изпълнителен директор на IFPI Франсис Мур. „С разрастването на музикалния пазар обаче още по-отговорна става задачата на лейбълите да гарантират, че артистите получават възможно най-справедливото възнаграждение за труда си. Това предизвикателство става все по-голямо поради нарастващия брой играчи, опитващи се да се облагодетелстват от музиката, без да инвестират в нея и без да допринасят за развитието й.“