Електрическите тротинетки на самообслужване се превърнаха в нещо обичайно по улиците на Париж, откакто бяха пуснати за първи път преди пет години, но безотговорното им използване и нарастващият брой злополуки втвърдиха отношението на кметството към популярния вид транспорт.

Затова днес парижани гласуват дали да ги забранят напълно.

Прибирайки се вкъщи от пикник на брега на Сена през август 2022 г., Джъстин Хейли пресича на светофар, когато е блъсната от електрически скутер. „Изобщо не го видях и не го чух“, казва 40-годишната фризьорка, цитирана от France 24. „Просто си спомням как ме удари в крака и аз паднах на една страна.“

Докато приятел помага на Джъстин да стане, водачът на скутера, който я е блъснал, спира, за да попита дали е добре и когато Джъстин казва, че е, потегля.

Рентгеновата снимка в болницата показва, че Джъстин няма счупвания, но са ѝ необходими две седмици, за да може да ходи без затруднения, посочва France 24.

Проблеми с пътната безопасност

Когато Париж въвежда е-скутерите под наем на самообслужване през 2018 г., той става световен лидер в приемането на новия вид транспорт. Тротинетките са обявени за екологична алтернатива на автомобилите, отговаряйки на зелените цели на града. Възприемането им е стимулирано от бързото разширяване на велоалеите в столицата на Франция.

Само пет години по-късно жителите на Париж са помолени да гласуват на референдум дали скутерите под наем да бъдат забранени.

„Честно казано не са много екологични – повреждат се и остават да лежат навсякъде“, каза кметът на Париж Ан Идалго пред националния телевизионен канал France 2 през януари. „Причиняват проблеми с безопасността по пътищата, особено за по-възрастните и хората с увреждания“, добави тя.

Инциденти като този с Джъстин са чести. Почти 500 души са били ранени в Париж от микромобилни превозни средства през 2022 г., пише още France 24. По думите на Джъстин лекарят в болницата ѝ е казал, че се занимава с инциденти, свързани с тротинетки почти всеки ден.

Въпреки това те все още са изключително популярни. Използването им скочи в резултат на пандемията, повишавайки се с 90% от септември 2021 г. до август 2022 г.

Как се справя Европа с регулацията на електрическите тротинетки?Случаите на безразсъдно каране и неспазване на ограниченията за скорост провокират на този етап всяка държава (дори всеки град) да търси решения според собствените си нужди

Бъркотия в регулациите

Внезапното навлизане на скутери през 2018 г. – без обособени места за паркиране и липсата на достатъчно правила относно използването им – предизвиква хаос за пешеходци, велосипедисти и шофьори автомобили, отбелязва France 24.

Оттогава Париж се опитва да регулира използването на тротинетките, като броят им е ограничен от 20 000 в началото до 15 000. Въведени са ограничения на скоростта, глоби за неправилна употреба и специални зони за паркиране.

Тримата лицензирани доставчици – Tier, Lime и Dott – също се намесват с технологични иновации, за да наложат регулации, като например автоматично намаляване на скоростта в определени зони и допълнително таксуване на потребителите за неправилно паркиране.

Разработват се и технологии, които да не позволяват едновременното каране на скутер от двама души.


Повече дървета в градовете означават по-щастливи хора. Трябват ни ощеАко мрачните прогнози за глобално затопляне се сбъднат, наличието на дървета ще означава дори оцеляване

Проблемите обаче продължават

Смъртните случаи сред шофьори на електрически скутери и пешеходци, блъснати от тротинетки, са се увеличили през 2022 г., пише France 24. Във Франция е-скутерите са причинили най-малко 27 смъртни случая през 2022 г., в сравнение с 22 през 2021 г. и 7 през 2020 г.

Кметът на Париж казва, че ще се съобрази с резултата от референдума, който се очаква да е в нейна полза. Избирателната активност ще бъде доминирана от по-възрастните граждани или тези със сериозни причини да подкрепят забраната, освен ако доставчиците не мобилизират своите предимно млади потребители.

Една забрана едва ли ще сложи край на дискусиите за електрическите тротинетки по улиците на Париж обаче.

Моделите под наем не са единствената опция - продажбите на лични е-скутери нарастват със стотици хиляди във Франция всяка година. Повече от 750 000 са продадени през 2022 г., посочва още France 24.

В сравнение с моделите под наем, при личните е-скутери има значително по-малко контрол върху ограниченията на скоростта, паркирането и броя на пътниците на борда; те нямат регистрационни табели, които биха позволили на другите участници в движението да идентифицират превозните средства, участващи в инциденти.