На фона на опитите на регулаторните органи в Германия да укрепят доверието в банковия сектор през 2022, оплакванията на потребители от банки и други финансови компании в страната са се увеличили с 1/5, сочат официални данни, цитирани от Reuters.

След като BaFin, германският орган за финансов надзор, засилва мерките си за защита на потребителите след срива на компанията за разплащания Wirecard, в крайна сметка за миналата година получава 15 000 жалби от потребители, свързани с техните банки и други доставчици на финансови услуги. През 2021 г. те са били 12 500. Това е и поредна година на рязко увеличение.

Според длъжностни лица, банкери и потребителски организации оплакванията включват основно дълги срокове за обработка на документи за закриване на сметки, промени в условията и свиване на клоновите мрежи.

"Не може да се каже, че финансовите институции се справят добре, защото се отнасят зле с клиентите си", коментира в интервю за Reuters Чан-Джае Ю, служител на BaFin.

Deutsche Kreditwirtschaft, организация, която лобира в полза на германските финансови институции, заявява, че местните банки са "изключително стабилни и устойчиви", а доверието остава "високо" и "незасегнато" от неотдавнашните сътресения, породени от фалита на кредитори в САЩ и Швейцария.

Без паника: Deutsche Bank няма да е следващата Credit SuisseАнализатори недоумяват защо банката се превърна в следващата мишена на пазара
Проучване на YouGov от миналата година обаче показва, че степента на доверие във финансовия сектор на Германия, която е от съществено значение за насърчаването на по-широка финансова стабилност и привличането на капитали в подкрепа на икономическия растеж, е по-ниска от средната за света, като изостава, например, от тази в Канада, Австралия и големите азиатски пазари.

Нилс Нойхаузер, защитник на потребителите в югозападната провинция Баден-Вюртемберг, е категоричен: "Самият факт, че потребителите все по-често ни питат и търсят съветите ни, е достатъчно доказателство, че те не се доверяват напълно на финансовите институции".

Проучване на EY от тази година, цитирано от информационната агенция, установява, че 25% от анкетираните германци имат твърдо доверие на финансовите компании, 31% - нямат, а 44% се двоумят.

"Както във всеки бранш, който предлага услуги за масовия пазар, има случаи, в които има различия в мненията между клиента и банката", заявяват от Deutsche Kreditwirtschaft, посочвайки собствените си данни, които показват спад на потребителските жалби през миналата година, за разлика от официалните данни на BaFin.

Защитата и правата на клиентите на финансовите институции са подложени на засилен контрол от страна на регулаторните органи и германските съдилища. BaFin, чието ръководство беше сменено заради обвинения, че не е забелязало проблемите в Wirecard, миналата година ограничи срока, който се предоставя на финансовите институции за обработка на исканията за прехвърляне на сметки, припомня Reuters.

Знаково решение на Върховния съд на Германия от 2021 г. също така затруднява банките да променят своите условия, като отменя практика, която в продължение на десетилетия позволява на банките да повишават таксите без изричното съгласие на титулярите на сметки.

Банкерите твърдят, че това решение е увеличило разходите им и бюрокрацията.