Кутия зърнена закуска за 40 долара променя завинаги историята на Airbnb
Отлична презентация на високо ниво – това е обичайният начин, чрез който прохождащи компании печелят вниманието на големи инвеститори.
Не такава обаче е историята на Airbnb, разказва главният й изпълнителен директор Брайън Чески. Той и другите двама съоснователи постигат пробив с кутии зърнени закуски на стойност 40 долара.
Събитията са напълно действителни, а успехът е плод на чиста случайност, убеден е Чески, който връща лентата назад по време на неотдавнашно събитие в Stanford Graduate School of Business, пише CNBC.
Когато Чески и двамата му колеги - Джо Гебия и Нейтън Блехарчик стартират компанията през 2008 г., инвеститорите са скептични към идеята хората да канят непознати в домовете си за краткосрочни нощувки.
Отхвърлено от света на рисковите инвеститори, триото се обръща към собствените си клиенти за набиране на средства, казва Чески.
Като вариант на закуска в Airbnb, те предлагат собственоръчно изработени кутии със зърнени закуски, върху които поставят снимки на тогавашните кандидати за президент на САЩ Барак Обама и Джон Маккейн.
Идеята жъне завиден успех и печели одобрението на клиентите, а младите предприемачи продават повече от 1000 кутии и натрупват първоначално състояние в размер на 30 000 долара.
Инвеститорите бързо насочват вниманието си към новата компания. Пол Греъм, съосновател на технологичния акселератор за стартъпи Y Combinator, решава да предложи инвестиция именно заради зърнената закуска.
"Ако успеете да убедите хората да плащат по 40 долара за кутии зърнени закуски, които всъщност струват 4 долара, може би няма да ви е толкова трудно да убедите непознати да живеят заедно под един покрив", казва Греъм на триото.
Y Combinator е отговорен за една от най-ранните инвестиции в Airbnb, като според Crunchbase, предоставя на тогавашния стартъп 20 000 долара в замяна на 6% от компанията.
Днес пазарната капитализация на Airbnb възлиза на 75,13 млрд. долара. Компанията е един от двигателите в създаването и популяризирането на съвременната индустрия за настаняване по заявка. Тя канализира една проста на пръв поглед идея в успешен бизнес, който в началото е отхвърлен от инвеститорите.
Това може би никога нямаше да се случи без зърнените закуски, отбелязва Чески в публикация в Medium през 2015 г. "Инвеститорите, които ни отхвърлиха, бяха умни, далновидни хора и съм сигурен, че по онова време не изглеждахме много впечатляващо", допълва той.
Историята на Airbnb е само един от много примери, които доказват, че макар да е болезнено, отхвърлянето от първия път невинаги означава провал за стартиращите компании.
Главният изпълнителен директор и съосновател на Bumble Уитни Улф Херд е отхвърляна от инвеститори няколко пъти, докато опитвада пусне приложението за запознанства, разказва самата тя на Фестивала на идеите в Аспен миналото лято.
Инвеститорите не били ентусиазирани от идеята жените сами да започват разговори и заявили, че платформата ще се провали, защото противоречи на социалните норми, спомня си Улф Херд.
Тя използвала "не"-то като мотивация и доказателство, че идеите ѝ са насочени към бъдещето.
"Пренастроих мозъка си още от първия ден: всеки път, когато получавах обиден имейл, туит или някой инвеститор ми казваше, че идеята за Bumble е глупава, аз не спирах да се вълнувам от нея. Хората обикновено не умеят да виждат неща, които все още не съществуват реално, така че просто трябва да вярваш в себе си.", допълва основателката на компанията.