Две трети от германците са готови да направят лични жертви, за да предпазят планетата от изменението на климата, показва ново проучване на YouGov по поръчка на вестник Welt am Sonntag.

43% от анкетираните са готови да летят по-рядко, а 40% биха използвали по-малко топлинна енергия.

Но когато става въпрос за други благоприятни за климата решения, германците са по-неохотни.

По-малко от една трета от тях са готови да променят начина си на хранене, а само 13 на сто могат да се откажат от личния си транспорт и да останат без кола.

В целия ЕС промените в начина на живот, които хората са готови да направят в името на изменението на климата, са различни.

Според проучването на Европейската инвестиционна банка за климата от 2022/23 г., 80% от гражданите в 27-те държави членки на ЕС вече усещат последиците от изменението на климата в ежедневието си, съобщава Euronews.

Как ЕС допринася за по-малко емисии на парникови газовеДепутатите подкрепят предложения на ЕК за за ограничаване на газовете в атмосферата при производство или употреба

И така, къде в Европа са готови на най-големи жертви в името на планетата и какви промени в начина си на живот с удоволствие биха направили?

Французите жертват пържолата и млякото, но не на 100%

Проучването на ЕИБ установява, че повечето френски респонденти (57%) подкрепят система за въглероден бюджет.

При нея на всеки човек ще се отпускат фиксиран брой кредити всяка година, които той ще може да изразходва за стоки с голям въглероден отпечатък, като самолетни полети и консумация на месо.

Шестима от всеки 10 души заявяват, че биха платили малко повече за храна, която е произведена на място и по по-устойчив начин.

Мнозинството (57%) подкрепят ограничаването на количеството месо и млечни продукти, които хората могат да купуват.

Гнусно или вкусно? В Германия предлагат сладолед с топинг от сушени щурци Германски салон за сладолед разшири менюто си, изкушавайки клиентите си с вкус на щурец, придружен от топинг от сушени кафяви щурци.

Французите смятат, че правителството има роля в регулирането на избора им. Две трети от тях подкрепят по-строги мерки за промяна на поведението на хората с цел справяне с изменението на климата.

Британците се отказват от пластмасата за еднократна употреба

Проучване на YouGov, проведено в Обединеното кралство по-рано тази година, установи, че 36% от анкетираните са готови да ограничат консумацията на млечни продукти и месо до две или три хранения седмично.

Само 12% биха се съгласили да изключат месото и млечните продукти от менюто си напълно.

Почти 60% заявяват, че са готови да не купуват продукти, произведени от пластмаса за еднократна употреба.

Малко повече граждани отколкото в Германия, са готови да се откажат от автомобила си, за да ходят пеша, да карат колело или да използват обществен транспорт. 20% заявяват, че биха направили тази промяна, а 14%, че това е нещо, което вече правят.

Британците обаче не са склонни да променят плановете си за пътуване. Само една четвърт биха платили допълнителна такса за полети, за да компенсират въздействието върху околната среда.

Испанците прехвърлят топката към правителството

Испания е една от страните от ЕС, които ще бъдат силно засегнати от изменението на климата. Тя вече страда от последиците на продължителната суша, като в някои региони достъпът на жителите до вода е ограничен, тъй като резервоарите пресъхват.

Със 76% повече са електромобилите в ЕС през 2021 г.1,9 милиона е общият брой на електрическите пътнически превозни средства

На този фон, проучване на Испанската фондация за наука и технологии установява, че процентът на хората, които смятат, че изменението на климата е много сериозен проблем, е намалял от 2020 г. насам.

Въпреки това, проучването на ЕИБ установява, че тя е една от страните с най-голяма подкрепа за по-строги правителствени мерки. 80% от анкетираните вярват, че собственото им поведение може да промени ситуацията, в сравнение със 72% средно за Европа.

Проучване на Университета в Сантяго де Компостела от 2021 г. показа нарастваща обществена подкрепа за субсидиране на изолацията на жилищата, зони с ниски емисии в градовете и ограничаване на използването на замърсяващи превозни средства.

77% от българите подкрепят етикетирането на храни по климатичен отпечатък71% биха платили по-скъпа храна, произведена на местно ниво и по-устойчив начин

Италианците залагат на етикети за въглероден отпечатък и местни продукти

Италианците са над средното ниво за ЕС по отношение на подкрепата за по-строги правителствени мерки за промяна на поведението на хората.

Етикетирането на хранителните продукти, за да се подчертае техният отпечатък върху климата, е идея, подкрепена от 85% от италианските респонденти в проучването на ЕИБ.

64% от хората заявяват, че биха плащали малко повече за местни храни.

Над две трети от италианците подкрепят ограничаването на количеството месо и млечни продукти, които могат да купуват, за да се намалят емисиите на парникови газове.