Преди година, когато подписва договор за наем, Джени Нгуен се надява да отвори бара на мечтите си, но не е напълно сигурна докога бизнес начинанието й ще издържи финансово.

Този месец заведението с палаво име "Спортният сутиен" в Портланд, Орегон, отпразнува своята първа годишнина. Върви добре, въпреки нишовия модел и рекордната инфлация, заради която цените на храните и напитките скачат, обяснява Джени Нгуен.

Според документи, с които разполага CNBC, за осемте месеца, в които работи през 2022 г., барът генерира приходи от 944 000 долара, което го прави печеливш проект още от първата година.

Каква е тайната?

Телевизорите в "Спортният сутиен" излъчват само и единствено женски спортове.

"Оказва се, че това е доста универсално - да си фен на тези спортове и да отидеш на обществено място, за да гледаш женски мач, особено когато всички други барове от такъв тип залагат на силния пол", обяснява концепцията си Нгуен.

От жени за жени – социални мрежи за кариерно развитие и спокоен животИстории за успех от иновативни социални мрежи, създадени само за жени

Първоначално тя изобщо не е сигурна, че идеята ще проработи. В обикновения случай, парите и вниманието винаги се насочват към мъжките спортове, което обаче създава уникалното предимство "Спортният сутиен" да е първият бар, излъчващ само женски надпревари.

Самата Нгуен възприема този бизнес подход като предизвикателство. Описва се като "предпазлива, избягваща риска". Но манията ѝ по женски спортове и разочарованието от липсата на достатъчно изяви от малкия екран, я карат да вложи всичките си спестявания – около 27 000 долара и да опита.

Как започва всичко

Нгуен е почитателка на баскетбола и тренира в Clark College във Ванкувър, Вашингтон, преди да скъса коленните си връзки. След това се впуска в ресторантьорския бизнес и прекарва три години като главен готвач на Reed College в Портланд, Орегон.

През 2018 г. с група приятели искат да гледат мача от първенството на NCAA по баскетбол за жени. Влизат в почти празен спортен бар и молят бармана да превключи един от най-малките телевизори, който дори излъчва без звук, на женския шампионат.

Едва по-късно тя си дава сметка, че това е било "един от най-добрите мачове, които някога съм гледала", заради победата за шампионската титла на любимия й отбор.

"Тогава си помислих какво щеше да бъде, ако имахме собствено място да гледаме този мач. Реших, че идеята е брилянтна и че светът има нужда от това, но нямах представа, колко хора го искат. Просто исках да опитам.", разказва Нгуен.

Нова феминистка опаковка на M&M's предизвика нови странни реакцииБонбоните са обърнати наопаки на опаковката, което е символ за това как „жените по света обръщат статуквото“

Дни по-късно тя вече размишлява по въпроса как ще кръсти бара. "Първото нещо, което ми хрумна, беше "Спортният сутиен". Не можах да се отърва от мисълта, разбирате ли? Беше запомнящо се. Мислех, че е забавно.", допълва тя.

Последиците от движенията за социална справедливост като #MeToo и расовата протести в САЩ след убийството на Джордж Флойд още повече засилват желанието й да остави социален ефект върху света и общността си.

Нгуен, която се разкрива като лесбийка на 17-годишна възраст, признава, че не винаги се чувства добре дошла в повечето традиционни спортни барове. Затова смята, че със свой собствен може да помогне на нея и на всеки друг, който не се чувства приет в други спортни заведения, да изпита принадлежност към подобен тип място.

Предай нататък

Първоначално Нгуен разполага със спестяванията си и с 40 000 долара под формата на заеми, събрани от приятели и семейство. Това осигурява съществуването на бара за три месеца, според оценките на разходите за труд, инвентар и други режийни разходи.

През февруари 2022 г. тя стартира кампанията Kickstarter с желанието да събере 48 000 долара - достатъчно за допълнителен шестмесечен финансов резерв, за да изгради постоянна клиентела в дългосрочен план. За изненада на Нгуен, кампанията събира над 105 000 долара само за 30 дни благодарение на вайръл статия в онлайн изданието за храна Eater.

Adidas пусна провокативна реклама на новата си линия спортни сутиениAdidas скоро ще представи нова линия спортни сутиени, но една от рекламите й за нея въобще не показва самите сутиени

Днес пред бара често има опашка от клиенти. Икони на женския баскетбол като Сю Бърд и Даяна Таураси се появяват за събитие, спонсорирано от Buick, по-рано този месец. Джини Гилдър, съсобственик на Сиатъл Сторм от WNBA, дори изчаква на опашка, за да гледа отбора си на екраните в "Спортният сутиен".

Ситуацията вече няма нищо общо с периода на Kickstarter, съпътства от откази за бизнес кредити от множество банки и асоциации за малък бизнес. Обикновено те са свързани с високия риск от прекалено индивидуална концепция, управлявана от начинаещ предприемач по време на пандемия.

Самата Нгуен е наясно колко трудно е да се намерят достатъчно женски спортни събития, които да запълнят тв програмата в бара. Затова се обръща директно към спортни мрежи и стрийминг услуги, някои от които ѝ осигуряват достъп до повече женско спортно съдържание. Освен това, прекарва изключително много време в "претърсване" на тв програмите - процес, който описва като "взимане на мачете и преминаване през джунглата".

Днес Нгуен вече не е сама.

Друг бар, специализиран в женските спортове, е открит в близкия Сиатъл. В контакт е и с няколко други бъдещи предприемачи, които съветва как да отворят подобни заведения в други градове. "Бих искала колкото се може повече хора да изпитат същото чувство, което аз и клиентите ми, когато влизаме в бара. Би било много егоистично да запазя концепцията за помещение, което побира само 40 души едновременно.", споделя с усмивка Нгуен.