Поколението Z губи апетит за работа в технологични гиганти
Желанието на завършващите младежи през 2023 г. за стабилни доходи в условията на несигурна икономика определя мястото, където искат да се реализират след колежа, пише в анализ по темата CNBC.
Водещите технологични лидери доскоро бяха сред най-атрактивните работодатели, от които поколението Z се интересува, а на този фон новините за съкращения в технологичния сектор не секват през последните месеци, включително мащабно орязване на персонала в компании като Meta, Google, Amazon, Microsoft и други.
Нов доклад на Handshake, сайт за кариери за студенти и току що завършили кадри, анализира тенденциите в търсенето на работа тази година и анкетира 954 младежи от Випуск 2023 г.
Поколението Z "дава приоритет на стабилността и е отблъснат от новините за съкращения в големите технологии", обяснява главният директор по образователни стратегии на Handshake, пред CNBC.
"Те се насочват към компании, които предлагат солидни придобивки, кариерно развитие и ниво на стабилност, което са търсили."
Докладът представя данни кои са 10-те най-големи компании, към търсенето е нараснало най-бързо през последната година:
Raytheon 209%
Nike 103%
Toyota 101%
Lockheed Martin 92%
Chevron 72%
Capital One 64%
Morgan Stanley 60%
Boeing 56%
Bank of America 42%
NASA 29%
Тенденцията отчита 15% намаление в търсенето на работа в технологични брандове от завършващите тази година в сравнение с Випуск 2022 г. Интересът и кандидатурите са се увеличили за работни места в търговията на дребно, финансите и производството.
"Част от блясъка на работата в технологични гиганти определено е угаснал, а този випуск е готов да се обърне към изпитани компании, които са издържали теста на времето", допълват от Handshake.
Работата и финансовата сигурност са основните проблеми след завършване на висшето образование за поколението Z.
Това важи и за Уес Йейтс, 21-годишен студент в университета Embry-Riddle Aeronautical University в Дейтона, Флорида, който скоро ще се премести в Тусон, Аризона, за да започне първата си работа след дипломирането.
Благодарение на Handshake той научава, че компанията има няколко свободни позиции и само след около две седмици получава предложение за работа на пълен работен ден до октомври.
Най-важните му приоритети при намирането на работа след колежа са финансовата сигурност, за да изплати студентските си кредити, както и сигурността на работното място, което смята, че ще намери в отбранителната индустрия.
Като има предвид образованието си в областта на аеронавтиката, той признава, че и други работодатели като Lockheed Martin и Boeing, влизащи в списъка с желани работодатели на Handshake, също са били в полезрението му за самия него и връстниците му.
Способността на Raytheon да осигурява стабилност е голямо предимство при наемането на служители, особено сред някои от най-новите кадри в персонала, казва Стив Шулц, ръководител на отдела за човешки ресурси в компанията. Raytheon е най-големият работодател в Тусон, с над 13 000 работници в основния си производствен кампус на международното летище в града.
Шулц казва, че приблизително една четвърт от новите служители на компанията идват от групата на новозавършилите или наскоро завършилите колеж - дял, който нараства през последните години.
Поколението Z не напуска работа Млада служителка разбива на пух и прах твърдения на работодателите
Въпреки че търсенето на перспектива в големи технологични компании спада, от Handshake отчитат, че днешните висшисти са много по-склонни от своите предшественици да се интересуват от работни места, които изискват технологични умения.
Така че, "въпреки че компаниите в този списък може да не се считат за топ работодатели в областта на технологиите, това се превръща във възможност да наемат отлично подготвени специалисти. Реалността е, че всяка компания днес е технологична", заявяват от Handshake.
Новозавършилите колежани се чувстват уверени, че притежават уменията, които са им необходими, за да получат желаната работа, но също така планират да развият нови технологични умения на работното място или в извънработно време.
С поглед в бъдещето, мнозинството - 60%, казват, че генеративните инструменти за изкуствен интелект ще окажат влияние върху техните области през следващото десетилетие, но 40% не се притесняват, че това действително ще има ефект върху собствената им кариера.
Неотдавнашно проучване на Станфорд и Масачузетския технологичен институт установи, че генеративният изкуствен интелект повишава производителността с до 35% за новите работници с по-малко опит и с 14% сред всички работници.
"Не смятам, че генеративният AI ще замени работниците, но тези, които могат да работят с него, ще заменят тези, които не могат", обясняват от Лабораторията за цифрова икономика в Станфордския институт.
Тъй като големите технологични играчи понасят удари върху работодателския си имидж, от Handshake прогнозират, че бъдещите студенти от поколението Z ще се интересуват повече от работодатели, които са посветили усилията си в търсене на изход от климатичната криза.
Междувременно випускът от 2023 г. е по-тревожен от предишните завършващи за перспективите и неспокойния пазар на труда, на който всеки ден излизат новини за съкращения.
Почти половината, 47 %, от завършилите през 2023 г. заявяват, че кандидатстват за повече работни места в отговор на новините. Средностатистическият випуск от 2023 г. кандидатства за 14 работни места след завършване на колежа, в сравнение със средно 11 сред випускниците от 2022 г. А мнозинството от тях, 71%, са готови да се преместят в друг град заради подходяща възможност за работа.
Тенденцията отразява стремежа на студентите да преодолеят трудните условия на инфлацията и да намерят по-достъпни райони, където да започнат работа след завършване на колежа или университета.
Младите професионалисти също така смятат, че поне една част от работния процес трябва да е в офис. Според тях, това е ключов етап за напредъка в кариерата им: 72% искат хибридна работа, 16% - дистанционна, а 12% - изцяло на място.