Луксозният гигант LVMH не забавя темпото в условия на икономически трусове
LVMH, собственик на най-луксозните световни брандове като Moët Hennessy и Louis Vuitton, се е превърнал в могъщ конгломерат на стойност 500 млрд. долара.
Бизнес империята включва 75 изтъкнати марки, които се развиват в шест различни сектора - и не планира да забавя темпото, пише CNBC.
През миналата година компанията регистрира приходи в размер на 79,2 млрд. евро, или около 86,3 млрд. долара, което представлява увеличение с 23% спрямо приходите през 2021 г.
Броят на магазините ѝ се е увеличил повече от пет пъти през последните две десетилетия, като има обекти в 81 държави и над 196 000 служители по целия свят.
През април акциите на компанията достигнаха исторически връх от над 199 долара, което превърна базираната в Париж компания в първата европейска, чиято пазарна стойност надхвърли 500 млрд. долара.
Водещи експерти отдавна определят компанията като "устойчива на рецесия", способна да се справи с икономическите спадове и разполагаща с продукти, които се оценяват по уникален начин с течение на времето.
Начело на огромната империя стои главният изпълнителен директор Бернар Арно, най-богатият човек в света според индекса на милиардерите в реално време на Forbes.
Според някои, силата му се крие в идентифицирането на компании с дълъг живот. Последното му придобиване е Tiffany & Co. за 15,8 млрд. долара през 2021 г., допълва CNBC.
"Когато говори за потенциални сделки, той не търси марката, която е на гребена на вълната в момента. Той търси марка, за която смята, че може да бъде тук и след 100 години", обяснява Аниш Мелвани, председател и главен изпълнителен директор на LVMH за Северна Америка.
Чрез Арно LVMH играе "дългосрочна игра", потвърждава Оливър Чен, управляващ директор в TD Cowen. Това поддържа марките на компанията в добра форма по отношение на интегритета, възприемането и значимостта им, допълва още той.
Въпреки че се управлява от LVMH, всеки търговски обект има творчески контрол върху собствената си марка, със собствени ръководители и мисия.
"Загубата на ефективност, която други компании биха постигнали, ако просто съберат няколко марки и ги управляват от един човек, при нас се трансформира в реална отговорност", казва Мелвани.
Това се отразява в способността на LVMH да предоставя постоянно продукти, които се основават на наследството на марките ѝ, в съчетание с актуалните тенденции и култура.
LVMH постоянно си сътрудничи със знаменитости, модни икони и инфлуенсъри, за да остане актуална за по-младите почитатели на стоки от света на лукса.
Запазването на актуалността е ключът към дълголетието в лукса, а стратегията на LVMH в изграждането на марка, която не само издържа предизвикателствата на времето, но и продължава да преуспява, го доказва напълно.
Търсенето на луксозните продукти на компанията, сред които бижута, изискани вина и модни артикули, помага на LVMH да излезе от пандемията като най-ценната публична европейска компания. Помага и на Арно да надмине Илон Мъск като най-богатия човек в света.
В 74-годишната си биография Арно има съмнения по пътя си. Преди малко повече от две години той се опита да се оттегли от сделката с Tiffany, след като пандемията хвърли индустрията за луксозни стоки в смут.
Бижутерийната компания заведе дело и той осъществи придобиването на леко занижена цена. Някои наблюдатели обаче смятат, че той е платил повече от нормалното за този период.
Арно казва, че е направил сделката в правилния момент – след „добър петгодишен сън“ за Tiffany, по време на който марката е имала забавящи се приходи на фона на ръста при общите продажби на бижута.
По време на пандемията, когато останаха вкъщи, хората решиха да се глезят с луксозни стоки вместо пътувания, хранене навън и други преживявания. Под шапката на LVMH Tiffany участва в този бум.
Самият Арно признава, че част от тайната на успеха на LVMH е децентрализираната структура, която дава автономия на мениджърите на всяка от нейните 75 марки. Неговите решения обаче натежават при най-големите марки, признава той.
През последните 10 години броят на магазините на Louis Vuitton не се е променил рязко. Някои от тях са затворени, но за сметка на това отварят нови.
Louis Vuitton не продава чрез търговци на едро, не лицензира дизайна си и няма разпродажби в края на сезона. Брандът умишлено ограничава и доставките си, за да запази усещането за изключителност. Произвежда лимитирани серии за продуктите от всяка колекция.
Идеята е винаги да се произвежда малко по-малко от търсенето.
"Продуктът остава желан, ако е ограничен", казва един от бившите ръководители на Louis Vuitton. "Трудното с течение на времето, когато имаш перфектно организирана машина като Louis Vuitton, е да устоиш на изкушението да правиш лесни продажби."
Последната голяма новина от компанията беше оповестен на 14 февруари 2023 г. когато стана ясно, че изпълнителят на световния хит „Happy” Фарел Уилямс поема поста творчески директор.
Музикалната икона и 13-кратен носител на "Грами" се очаква да представи първата си колекция съвсем скоро - през юни тази година по време на Седмицата на мъжката мода в Париж.