Силата на клиентското търсене остава двигател за ръста на цените в САЩ
След две години рязко покачване на цените, икономистите все още не могат да постигнат съгласие какви точно са причините за най-тежката инфлационна криза в света от десетилетия насам.
Сред обичайните виновници са пречките по веригата на доставки от времето на пандемията, войната в Украйна и различни икономически политики на САЩ, но според други причината е "алчната инфлация" - идеята, че компаниите използват по-високите нива на инфлация като оправдание за повишаване на цените и увеличаване на маржовете си, пише CNN.
Според предварителните резултати от проучване на Федералния резерв на Ню Йорк обаче, може да става дума за нещо друго.
Проучването, проведено сред 700 предприятия в Ню Йорк, Атланта и Кливланд, установява, че силата на клиентското търсене превъзхожда всички останали фактори, които компаниите преценяват при определянето на цените, включително стабилните маржове на печалбата и общата инфлация.
Това означава, че бизнесът по същество може да определи толкова високи цени, колкото иска, стига те да не са толкова високи, че да отблъснат клиентите. С други думи, говорим за доброто, старомодно търсене и предлагане, допълва CNN.
Повече от 82% от анкетираните заявяват, че търсенето е фактор при вземането на решения за ценообразуване, докато само 52% заявяват, че вземат предвид общия темп на инфлация при определянето на цените.
Колко още са склонни клиентите да плащат по-скъпо?
Клиентите са се научили да търпят повишаване на цените, обяснява Джон Женг, професор по маркетинг в училището Уортън към Университета на Пенсилвания.
"Като потребител по време на инфлация вие знаете, че разходите на компаниите се увеличават, така че следователно ставате по-възприемчиви към по-висока цена", казва той. Одобрението на повишаването на цените може да подхрани още по-високи цени в бъдеще - цикъл, който трудно може да бъде прекъснат, допълва Джън.
Ресторантът за паста със сирене "Мистър Мак" в Манчестър, Ню Хемпшир, опитва да повиши цените малко по малко, за да се справи с инфлацията през 2021 г., но това не е достатъчно, за да покрие увеличението на разходите на бизнеса, казва вицепрезидентът Марк Мърфи пред CNN.
Опасявайки се от недоволство на клиентите, ресторантът приема по-малки маржове, а когато най-накрая вдига цените, Мърфи признава, че решението било "болезнено".
"Ежедневно преглеждахме продажбите и поръчките си и проверявахме всеки отзиви, за да видим какво казват хората. Беше много страшно.", допълва той.
Въпреки тези страхове повишените цени не са ударили бизнеса. "В крайна сметка установихме, че клиентите може и да не са доволни, но и не са изненадани. Те разбраха, че цените се увеличават. Видяха го навсякъде.", обяснява Мърфи и допълва, че ресторантът е вдигнал цените повече от веднъж, за да догони инфлацията.
Ще има ли почивка от високите цени
Според отчетите им за първото тримесечие, мултинационални компании като Colgate, Procter & Gamble и PepsiCo, са повишили цените с двуцифрени проценти през изминалата година, изпреварвайки темпа на инфлацията в САЩ.
Въпреки това, тъй като Федералният резерв повишава лихвените проценти и икономиката се забавя, клиентите може скоро да не са толкова склонни да плащат скъпо за стоки и услуги.
Компаниите може би вече се съобразяват с тази промяна: Анкетираните от ФЕД в Ню Йорк заявиха, че очакват по-нисък натиск върху разходите и цените през следващата година.
Емили Нети, сватбен фотограф в Сиракуза, Ню Йорк, казва, че през последните две години многократно е вдигала цените с няколкостотин долара, за да може да плаща конкурентно на допълнително наетите фотографи и редактори. Въпреки това, е наясно, че местната клиентска база може скоро да поиска да намали разходите си.
"Започнах да забавям темпото на собствения си пазар в Сиракуза. Засега предвиждам да увеличавам цените със 100, а не с 300 долара, за да мога да отговоря на пазара", допълва фотографът.